Słownik pojęć e-marketingu i marketingu w Google

Above the fold – część strony internetowej przed linią zgięcia/nie wymagająca przewijania

Adsense – program reklamowy Google dla wydawców (właścicieli witryn internetowych, blogów). Wydawca emitujący reklamy klientów Google  otrzymuje wynagrodzenie za każde kliknięcie w reklamę na jego stronie internetowej.

Adwords (Google Adwords) ekosystem reklamowy Google umożliwiający reklamę PPC (Pay-per-click czyli w modelu płatność za kliknięcie) w wynikach wyszukiwania Google. Reklama umożliwia precyzyjne targetowanie nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także na podstawie lokalizacji, dni tygodnia oraz konkretnych godzin, urządzeń (komputer, tablet, telefon komórkowy). Wyniki reklamowe Google Adwords są usytuowane na samej górze wyników wyszukiwania i zajmują 3 lub 4 pierwsze miejsca reklamowe. Mogą się także pojawiać na dole pierwszej strony wyszukiwania oraz w formie reklam produktowych ze zdjęciem i ceną (tylko dla sklepów internetowych). Aktualnie ekosystem Adwords obejmuje także reklamy w Gmail, na YouTube, w aplikacjach mobilnych oraz na innych stronach internetowych.

Baner reklamowy – graficzna reklama na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Może mieć różne wymiary. Najczęściej jest umiejscowiona na górze strony, w środku strony (np artykułu czy posta – tzw baner śródtekstowy), czy na prawej kolumnie.

Blog – regularnie aktualizowana strona z wpisami najczęściej poradnikowymi, forma content marketingu

Brief – założenia do kampanii reklamowej. W briefie należy zawrzeć: promowaną stronę/sklep, promowaną ofertę (promocja, wyprzedaż, nowy produkt, kategoria), wyróżniki Twojej oferty (USP), timing czyli czas promocji i inne zagadnienia potrzebne do przygotowania kampanii

Buzz Marketingmarketing na forach i grupach dyskusyjnych (WOM marketing)

CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) specjalny język opracowany w celu stworzenia możliwości bardziej elastycznego zarządzania sposobem formatowania elementów znajdujących się w dokumentach elektronicznych i na stronach internetowych. CSS nie może istnieć samodzielnie, i jest ściśle powiązane z językiem opisu struktury dokumentów takim jak (X)HTML.

CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią). Jest system do samodzielnej obsługi strony internetowej. Strona www posiadająca CMS ma panel administracyjny, który umożliwia samodzielne i bezpłatne zmienianie treści bez znajomości programowania. Popularnym CMS-em jest na prezykład WordPress.

Content marketing (marketing treści) – koncepcja marketingu  oparta na tworzeniu i dostarczaniu klientom potrzebnych i użytecznych treści w atrakcyjnych formach (artykuły, poradniki, ebooki, video, podcasty, webinary i inne), a przez to zdobywanie ich zaufania tak bardzo potrzebnego w procesie sprzedaży.

CR (ang. Conversion Rate) – Sprawdź Współczynnik Konwersji

CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – liczba razy, kiedy użytkownik kliknął określony element (np. reklamę) w porównaniu do liczby razy, kiedy dany element został wyświetlony. CTR 5% oznacza, iż reklama została wyświetlona 100 razy i uzyskała 5 kliknięć.

CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) Najczęściej w postaci małego buttona lub linka. Jest to wezwanie do wykonanie konkretnej czynności na stronie (pobierz, do koszyka, zapisz się na newsletter)

CPC (ang. Cost per click – koszt kliknięcia) – Model rozliczeń w internecie oparty na koszcie za kliknięcie. Opłata jest pobierana za przekierowanie internauty na stronę internetową. Inna nazwa tego modelu to PPC (Pay-per-click). CPC może także dotyczyć wielkości opłaty za jedno kliknięcie w reklamę np. Średni wskaźnik CPC 1,5 zł oznacza, że średnio płacimy za kliknięcie w reklamę 1,5 zł.

CPA (ang. Cost-per-action) – Model rozliczeń w internecie polegający na rozliczeniu za konkretną akcję wykonaną przez użytkownika (sprzedaż bądź inna konwersja). Odmianą modelu CPA jest CPS (Cost-per-sale), w którym to modelu pobierana jest opłata za sprzedaż.

CPM (ang. Cost-per-mile) – Model rozliczeń w internecie, wg którego pobierana jest opłata za każde 1000 wyświetleń reklamy. Kupując reklamy w CPM płacimy za każde jej wyświetlenie, natomiast drugorzędne znaczenie ma kliknięcie w nią czy sprzedaż z reklamy. Format ten zdecydowanie bardziej nadaje się do budowania marki niż do kampanii sprzedażowych. W modelu CPM nadal sprzedawane są na reklamy banerowe na dużych portalach oraz mailingi.

CPL (ang. cost-per-lead) – model rozliczeń w internecie oparty na opłacie za pozyskanie kontaktu (leada) do potencjalnego Klienta. Najczęściej jest to pozyskanie adresu email bądź numeru telefonu.

CPS (ang. Cost-per-sale) – zobacz CPA

Display – reklama displayowa w postaci graficznego banera reklamowego bądź filmu

Desktop – w systemach reklamowych (np Google Adwords czy Facebook) komputer stacjonarny bądź laptop

Ecommerce – Handel elektroniczny, sprzedaż przez internet

GDN (ang. Google Display Network – Sieć reklamowa Google) – Największa sieć reklamowa w Polsce umożliwiająca reklamę behawioralną. Za pomocą witryn partnerskich Google możesz kierować interaktywne reklamy graficzne, wideo lub tekstowe na tysiące stron o różnorodnej tematyce. Wśród witryn partnerskich Google znajdziemy zarówno gigantów internetu takich jak Wp.pl, Onet.pl czy Gazeta.pl, a także mniejsze, tematyczne serwisy, blogi, fora i serwisy informacyjne.

Google Moja Firma (Google for Business) – usługa Google dla firm za pomocą której możesz umieścić informacje o swojej firmie na mapach Google oraz w wyszukiwarce Google. 

HTML – hipertekstowy język znaczników (ang. Hypertext Markup Language). Język wykorzystywany przez deweloperów do tworzenia witryn internetowych.

Konwersja – pożądane działanie użytkownika na Twoje stronie internetowej, które możemy zmierzyć (np w Google Adwords czy Google Analytics). Dzięki określeniu konwersji możesz sprawdzić ile osób kupiło Twój produkt, ile osób wypełniło ankietę, pobrało e-booka czy zapisało się na newsletter. Konwersje odzwierciedlają Twoje cele, czyli to, co chcesz, aby użytkownicy zrobili na stronie.

Landing page – jednozakładowe strona internetowa zbudowana w celu wykonania przez użytkownika 1 akcji / konwersji (np zapisanie się na newsletter, pobranie ebooka, zapis na webinar)

Linkowanie (ang. Link building) to zbieranie linków/odnośników z sieci prowadzących do Twojej strony www. Czym więcej takich odnośników zbierzesz, tym Twoja strona będzie bardziej wiarygodna w oczach Google. Pamiętaj jednak agresywne linkowanie, czyli sztuczne dodawanie odnośników jest przez Google postrzegane jako manipulacja wynikami wyszukiwania i jest niezgodne z regulaminem wyszukiwarki.

Mobile – telefon komórkowy  

Narzędzia dla Webmasterów Google – zobacz “Search Console”

NOA – Najbardziej oczekiwana akcja – to czynność, którą użytkownik powinien zrobić po wejściu na Twoją stronę internetową. Może to być wykonanie telefonu (umieść go wtedy w jak najłatwiejszym do znalezienia miejscu), wypełnienie formularza, zapisanie się na email. NOA może być utożsamiana z konwersją (zobacz “Konwersja”)

Optymalizacja Konwersji – proces podnoszenia wskaźnika konwersji na stronie czy w sklepie internetowym. Polega na tym, aby jak najwięcej osób przebywających na stronie wykonało konwersję (np. sprzedaż). Proces zwiększania odsetka użytkowników, którzy wypełniają Twoje cele (realizują konwersje).

Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne) – wyniki wyszukiwania niebędące reklamą ustalane na podstawie algorytmu Google.

Pozycjonowanie  Jest to system zabiegów marketingowych, mających na  celu uzyskanie popularności strony www w internecie. Składa się z optymalizacji SEO i linkowania.

PPC (ang. Pay Per Click) – Forma płatności za reklamy polegająca na rozliczeniu się za kliknięcie (nie płacimy za wyświetlenie reklamy, ale za to, że ktoś w nią kliknie i przeniesie się na naszą stronę www). Najbardziej znanymi formami reklam PPC są reklamy w Google Adwords czy reklamy na Facebooku.

Przeglądarka – program używany do przeglądania stron internetowych. Najpopularniejsze przeglądarki w Polsce to Chrome, Firefox, Internet Explorer czy Safari (przeglądarka dla urządzeń Mac)

Remarketing – taktyka marketingowa polegająca na komunikacji z użytkownikami, którzy byli już na naszej stronie. Wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy znają już markę często jest skuteczniejsze, a powracający  internauci zazwyczaj chętniej dokonuja konwersji. (jest to związane także z wydłużeniem procesu decyzyjnego)

ROI  (ang. return on investment – zwrot z inwestycji) oznacza stosunek zysków netto do kosztów. Jedną z metod wyznaczania ROI jest równanie (przychody – koszty sprzedanych towarów i usług) / koszty sprzedanych towarów i usług. Przyjmijmy, że masz w ofercie produkt, którego wytworzenie kosztuje 100 PLN, a sprzedajesz go za 200 PLN. Reklamujesz go w AdWords i udało Ci się sprzedać 6 sztuk. Przychód wynosi więc 1200 PLN, a koszty reklamy w AdWords 200 PLN. Twój ROI wynosi (1200 PLN – (600 PLN + 200 PLN)) / (600 PLN + 200 PLN), czyli 50%.

Search Console (Google Search Console) – dawne narzędzia dla Webmasterów, bezpłatne narzędzie służące do analizowania strony www pod kątem zgodności z wymaganiami wyszukiwarki. Niezbędne do prowadzenia skutecznego SEO.

SEM (Search Engine Marketing) to całość marketingu w wyszukiwarkach, obejmuje zarówno SEO, pozycjonowanie jak i reklamę Google Adwords.

SEO (Search Engine Optimisation) – Optymalizacja strony www bądź sklepu pod wyszukiwarki – działania mające na celu pozyskanie jak największej ilości odwiedzających Twoją stronę z organicznych wyników Google. Wyniki organiczne to wszystkie bezpłatne wyniki wyszukiwania, które Google wyświetla na podstawie swojego algorytmu. SEO koncentruje się na działaniach, które prowadzących do ulepszania/optymalizacji strony czy sklepu internetowego. SEO obejmuje takie działania jak dostosowywanie tekstów, tagów i nagłówków pod wybrane słowa kluczowe, zmniejszanie czasu wczytywania strony czy też dostosowanie jej pod urządzenia mobilne. 

SEO Copywriting – pisanie i optymalizacja tekstów na stronę internetową, blog lub do sklepu internetowego w celu jak najlepszej ekspozycji w wynikach organicznych Google. Obecnie ma kluczowe znaczenie w kompleksowym SEO.

SERP – (Search Engine Result Page) – to strona wyników wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na wpisanie w wyszukiwarce zapytania. Pierwsza strona SERP to pierwsza strona w Google. Wyniki dzielą się na dwa typy: płatne (reklamy Google Adwords) i darmowe (tzw. organiczne lub naturalne). 

Social media (Media społecznościowe) – społeczność użytkowników, którzy tworzą i udostępniają treści. ( Facebook, Pinterest, Instagram, LinkedIn)

Strona docelowa – strona w witrynie, na którą trafiają użytkownicy po kliknięciu w reklamę – nie musi to być strona główna witryny. Strona docelowa powinna być dopasowana do komunikatu reklamowego, jaki chcemy przekazać.

Targetowanie – możliwość dokładnego określania grupy docelowej i kierowania do niej precyzyjnego komunikatu reklamowego. Wyróżniamy między innymi targetowanie geograficzne, demograficzne, po zainteresowaniach (psychograficzne), po urządzeniu (laptop, tablet, telefon komórkowy), czy kontekstowe (po słowach kluczowych)

URL – adres strony internetowej np. www.internet-planet.pl czy www.adidas.pl, URL (ang. Uniform Resource Locator) – niepowtarzalny adres strony lub cyfrowej treści w internecie

USP (ang. Unique Selling Proposition) – unikatowa propozycja sprzedaży; wartość lub cecha wyróżniająca dany produkt na tle konkurencji. 

UX (User experience ang. doświadczenie użytkownika) – całość wrażeń i subiektywne doświadczenie użytkownika jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi, określenie najczęściej używane jest w odniesieniu do programów, aplikacji i serwisów i sklepów internetowych.

Wyszukiwarka – strona internetowa posiadająca algorytm porządkujący wszystkie strony w internecie. Dzięki niej za pomocą słów kluczowych możemy wyszukać potrzebne nam informacje i zasoby w  internecie. W Polsce najpopularniejsza wyszukiwarką (98% udziału w wyszukiwaniach) jest Google. Inne znane wyszukiwarki do Bing czy Yahoo.

Współczynnik konwersji (inaczej wskaźnik konwersji)parametr określający ile osób ze wszystkich, którzy przenieśli się na stronę internetową zrealizowało konwersję. Mówi o ogólnej skuteczności sklepu internetowego bądź danego kanału marketingowego. Jeśli wskaźnik konwersji wynosi 2% to znaczy, że na 100 odwiedzających 2 osoby dokonały zakupu

White Hat SEO – Techniki SEO zgodne z zaleceniami Google. W odróżnieniu od “Black Hat SEO” polega na stosowaniu bezpiecznych metod zgodnych z regulaminem wyszukiwarki

Wyświetlenia – ilość wyświetleń reklamy

Zasięg (np reklamy) – liczba osób do których dotrze reklama (osoby, które ją zobaczą). Zasięg portalu czy strony internetowej to liczba użytkowników portalu/strony w wybranym okresie (najczęściej miesiąc).