Jak przekształcić odwiedzających stronę internetową w klientów?

Prowadzisz promocję swojej firmy w internecie, a nadal nie masz klientów? Sprowadzasz coraz więcej użytkowników na stronę, jednak kupujących jest jak na lekarstwo? Inwestujesz całe swoje wysiłki w reklamę wierząc w to, że jeśli Ktoś już do Ciebie trafi to z pewnością skorzysta z Twojej oferty. Klienci nadal nie walą jednak drzwiami i oknami?

Warto zastanowić się jaka jest tego przyczyna… oraz uczciwie spojrzeć na swoją stronę lub platformę sprzedażową. Być może to ona jest właśnie elementem, nad którym trzeba popracować. Być może to ona blokuje Ci pozyskanie nowych klientów. To strona bowiem (lub sklep) odpowiada za końcowe rezultaty sprzedażowe naszych kampanii reklamowych! To TU trafiają klienci i to TU podejmują decyzje zakupowe!

 

Dlaczego warto optymalizować czyli udoskonalać nasze strony www?

Bo to po prostu się opłaca!  Załóżmy proste działanie matematyczne: Twój współczynnik konwersji na stronie wynosi 1%. Oznacza to, że tylko 1 na 100 odwiedzających stronę / sklep dokonuje zakupu. 99 osób  wychodzi bez pozostawiania u Ciebie złotówki! Jeśli uda ci się zoptymalizować stronę i podnieść współczynnik wtedy uzyskasz dużo większy zwrot z inwestycji z Twoich działań marketingowych. Bez zwiększania ruchu masz o wiele więcej sprzedaży! Widzisz już dlaczego  optymalizacja strony i współczynnika konwersji są aż tak ważne?

 

Jak przekształcić odwiedzających w klientów?

Oto 9 sposobów, które pomogą Ci zoptymalizować stronę lub sklep pod klienta i sprzedaż!

1. Ustal cel strony 

Spraw, aby cel był widoczny i zrozumiały dla klienta

Powiedz odbiorcy co ma zrobić po wejściu na stronę – internauta powinien wiedzieć czego od niego oczekujesz. Zachęcaj odbiorców do działania. Ważne informacje i wezwania do działania umieszczaj jak najwyżej. Jak to wygląda w praktyce?

 

Cel sprzedażowy

Jeśli chcesz zachęcić do zakupu w sklepie internetowym dodaj promocję i argumenty sprzedażowe

 

Cel kontaktowy

  • Jeśli prowadzisz firmę lokalną i głównym kanałem kontaktu jest telefon postaraj się, aby był on widoczny i łatwy do odnalezienia na każdej podstronie witryny (możesz go nawet umieścić na pasku na górze strony). Często wszystkie kontaktowe (adres, telefon) znajdują się w zakładce „Kontakt”. To jest podstawowe miejsce, gdzie umieszczamy te informacje. Jeśli jednak poprzestaniesz tylko na tej zakładce i nie ułatwisz kontaktu to odzew może być nieco mniejszy niż mógłby być.

 

Dodatkowo możesz zachęcić użytkowników do wykonania połączenia krótkimi hasłami np.” Zadzwoń Teraz”, “Porozmawiaj z nami”, “Zapytaj Eksperta” czy “Umów się”. Drugim ważnym aspektem w  przypadku firm lokalnych będzie zakładka kontakt, gdzie możesz umieścić mapę i wskazówki dojazdu. Możesz dodać też formularz kontaktowy, choć są one nieco mniej popularne wśród klientów.

  • umieść formularz wyceny bądź zamówienia usługi w priorytetowym miejscu tak jak tu:

  • Jeśli chcesz , aby użytkownicy umawiali się online na spotkanie lub wizytę to umieść w priorytetowym miejscu formularz zapisu lub dołącz widget umożliwiający im taką funkcję (Np Booksy)

 

 

2. Popraw teksty i opisy

  • Umieść wyczerpujące opisy produktów i usług. Dobry przykład znajdziesz na stronie:

http://permanentnywarszawa.pl/zabiegi/makijaz-permanentny-ust/

  • Umieść słowa i frazy kluczowe, na których Ci zależy na stronie. Gdzie konkretnie umieszczać słowa kluczowe?
    • w treści strony
    • w meta tagu „title”
    • w nagłówkach H1 – H2
    • w parametrach ALT obrazków i grafik
  • Stosuj zrozumiały język (język klienta a nie język branżowy)

Znacie to uczucie, gdy przysłuchując się rozmowie specjalistów z danego zakresu, zaczynacie się nagle zastanawiać czy wciąż prowadzona jest w języku polskim? To właśnie odczucie, które może towarzyszyć użytkownikowi na niektórych stronach internetowych. Dołóżmy wszelkich starań, żeby każdy tekst, który publikujemy na stronie, był równie zrozumiały dla profesora fizyki kwantowej i pani Jadzi z warzywniaka na rogu.

  • Używaj języka korzyści – nie pisz o tym jaka jest Twoja usługa, ale co robi. Klienta nie interesuje to co sprzedajesz, tylko to jak zmieni się jego życie po zakupie
  • Sformatuj tekst: podziel tekst na wyraźne części zamiast pisać w jednym bloku. Stosuj akapity, paragrafy, wypunktowania, listy, podkreślenia, pogrubienia – tak, aby tekst był łatwy do czytania.
  • Nagłówek to pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy. Spraw, aby wzbudził ciekawość i zainteresowanie.
  • Używaj odpowiedniej czcionki – musi być czytelna, ale jednocześnie niezbyt duża. Raczej nie eksperymentuj z oryginalnymi czcionkami – czytelnicy wolą klasyczne fonty.
  • Popraw literówki i błędy stylistyczne

 

3. Dodaj zdjęcia i filmy z prezentacją produktu

Mówi się, że „Jeden obraz jest wart tysiąc słów”. Jest to szczególnie prawdziwe w dzisiejszej, obrazkowej kulturze. Musimy pamiętać, że w internecie nie można zobaczyć produktu „na żywo” i go dotknąć. Dlatego też musimy maksymalnie przybliżyć produkt lub usługę klientowi. Zadbaj więc o multimedia w wersji premium, aby Twoi Klienci mieli wrażenie wysokiej jakości produktu, a także o pokazanie produktu ” w użyciu”.

Mistrzowska prezentacja produktu to klucz do sprzedaży

 

Pomyśl też o Video – to doskonały pomysł na prezentacje produktu lub usługi.

Zobacz jak doskonale robi to Kasia z Gryczane.pl

https://gryczane.pl/materace-gryczane/60-materac-gryczany-z-pokrowcem.html?cid=6

Nakręcenie takiego krótkiego filmiku wcale nie musi być drogie ani pracochłonne. Film można nakręcić nawet smartfonem!

 

4. Stwórz dedykowane strony dla produktów i usług, które chcesz promować

Umieść na oddzielnych podstronach produkty lub usługi, które chcesz promować w Google. Dzięki temu w reklamie dedykowanej konkretnemu produktowi lub usłudze możesz umieścić precyzyjnie dobraną do zapytania i reklamy stronę docelową.

 

W sklepie internetowym stwórz osobną podkategorie dla produktów, które chcesz promować w wyszukiwarce.

 

5. Podaj powody do skorzystania z Twojej oferty

  • Certyfikaty, nagrody i wyróżnienia. Wszelkie dowody wiarygodności podnoszą prestiż w oczach klientów i przełamują barierę braku zaufania.
  • Społeczne dowody słuszności – Opinie i Referencje. W świecie realnym polecamy sobie produkty/usługi z ust do ust. W cyberprzestrzeni nie mamy takiej możliwości, możemy natomiast sprawdzić co inni myślą o danym produkcie czy sklepie. W komentarze innych internautów wierzy aż 70% osób. W związku z licznymi nadużyciami na tym polu postarajmy się, aby opinie były rzetelne i wiarygodne, podpiszmy komentującego imieniem i nazwiskiem, opublikujmy jego zdjęcie (jeśli się zgodzi), podajmy z jakiej jest firmy. Dobrym pomysłem są także opinie w formie video.
  • Zbuduj Zaufanie i poczucie bezpieczeństwa

 

 

6. Ułatw klientowi kontakt

Możliwość różnorodnego i wygodnego kontaktu jest dla klientów kolejnym sygnałem, że firma jest otwarta na ich potrzeby. Postaw się w roli kupującego. Ogląda rzecz, która mu się podoba, ale nie jest pewien jakiegoś szczegółu.  W sklepie offline natychmiast mógłby zapytać sprzedawcę i otrzymać wyczerpujące informacje. Jeśli w sklepie wirtualnym nie ma kogo spytać – często rezygnuje. No chyba, ze jest zdeterminowany i postanawia zaryzykować. O ile łatwiej byłoby podjąć decyzje, gdyby można było natychmiast skontaktować się  z obsługą klienta? Oczywiście mail i telefon kontaktowy to podstawowe kanały kontaktu. W pierwszej kolejności musimy zapewnić drożność tych kanałów. Na maile odpowiadać natychmiast i odbierać telefony (trywialne stwierdzenie, ale w realiach polskiego e-commerce nadal potrzebne). Można jednak jeszcze bardziej ułatwić klientowi zadanie pytania wykorzystując np. live czat, który klient może włączyć w każdym momencie, kiedy potrzebuje asysty czy pomocy. Dodatkowo można także podać numery komunikatorów (np. Skype) pod którymi dyżurują doradcy/sprzedawcy.

 

7. Sprawdź czy strona poprawnie działa na komputerach i smartfonach

Sprawdź czy Twoja strona jest dostosowana dla użytkowników korzystających ze smartfonów, gdyż dla sporej ilości internautów jest to główny sposób łączenia się z siecią. Przeprowadź mobilny test Twoje strony tutaj https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

 

8. Sprawdź czy strona ma dobry czas wczytywania

Czas to pieniądz. Wszyscy znamy to powiedzenie. A teraz zaczyna być ono jeszcze bardziej aktualne.  Dlaczego?

– świat pędzi naprzód i mamy coraz mniej czasu, dlatego zależy nam na natychmiastowym dostępie do stron czy aplikacji

– użytkownicy są niecierpliwi i nie czekają aż ciężka strona się załaduje, tylko po kilku sekundach klikają “wstecz”

– użytkownicy mobilni mają jeszcze mniejszą skłonność do czekania na wolno ładujące się strony

– ciężkie strony są irytujące i według badań znacząco zmniejsza się motywacja użytkowników do skorzystania z ofert tych stron bądź sklepów.

 

 

Swoją stronę możesz przetestować w dwóch , bezpłatnych narzędziach Google

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl

Google podaje także konkretne wskazówki jak poprawić konkretne parametry. Następnie wskazówki można przekazać do twórcy strony internetowej bądź oprogramowania. Część z zaleceń (na przykład optymalizację/zmniejszenie zdjęć czy obrazów) można także zrobić we własnym zakresie.

 

9. Zadbaj o szatę graficzną

Dlaczego ten punkt jest ostatni? Gdyż najtrudniej go zmienić i czasem trzeba wykonać nową stronę, aby go zrealizować. Wiedz jednak, że ogólne estetyczne wrażenie jakie „niesie” strona ma niebagatelne znaczenie dla ogólnego efektu kampanii. Szata graficzna to pierwszy element, który rzuca się w oczy nowemu użytkownikowi. Estetyka i kolorystyka to oczywiście sprawa gustu, ale warto stosować się do nowoczesnych standardów projektowania graficznego, aby nie wystraszyć bardziej wymagających klientów. Warto także co jakiś czas (2-3 lata) odświeżać layout serwisu, aby podążać za nowymi trendami w projektowaniu i utwierdzać użytkowników w przekonaniu, że jesteśmy firmą dynamiczną i nowoczesną.

Przykład Old school, brak wrażenia profesjonalizmu

 

Nowoczesna szata graficzna

 

Podsumowanie

Warto zadbać o optymalizację strony lub sklepu pod klienta lub sprzedaż, gdyż nam się to po prostu opłaci. Po optymalizacji strony  przy takich samych wydatkach marketingowych możemy uzyskać dużo większy zwrot z inwestycji.

 

Udostępnij: 

O autorze:

Ewa Chojecka

Uczę prostym i zrozumiałym językiem jak wykorzystać potencjał Google do zwiększenia sprzedaży w internecie. Stworzyłam darmowy kurs “Jak wykorzystać potencjał marketingowy Google”, na który możesz się zapisać tutaj. Jestem praktykiem z 17-letnim doświadczeniem, przeprowadziłam kilkaset kampanii w Google i teraz chcę się z Tobą podzielić moją wiedzą, ale przede wszystkim umiejętnościami i “know-how”, a wszystko po to, aby Twoje działania w internecie wreszcie przynosiły efekty. Więcej o mnie…