Jak dostosować się do zmian w SEO związanych z Google AI Overview?

Google zaczęło wykorzystywać sztuczną inteligencję (AI) do poprawy wyników wyszukiwania. Powoli przekształca się z wyszukiwarki serwujące odpowiedzi z różnych stron internetowych w „silnik odpowiedzi” agregujący odpowiedzi bezpośrednio w wyszukiwarce. Najważniejszą zmianą jest to, że teraz wyniki wyszukiwania będą prezentowane bezpośrednio na pierwszej stronie Google, co oznacza, że znacząco spadnie ruch z Google na stronach internetowych.

Czy to oznacza koniec SEO?

Jak aktualnie zadbać o optymalizację treści  AIO (optymalizacji pod kątem AI)?

 

Co to jest Google AI Overview i jak zmienią wyniki wyszukiwania Google?

Sztuczna inteligencja (AI) analizuje najbardziej istotne strony internetowe i wyciąga najważniejsze informacje, aby przedstawić je w formacie łatwym do zrozumienia. AI Overview, oprócz stron internetowych, korzysta również z innych źródeł takich jak:

  • Książki i publikacje naukowe
  • Artykuły prasowe i media społecznościowe
  • Wikipedia i Wikidata
  • Bazy danych produktów i katalogi

 

Jak zmieniają się wyniki wyszukiwania w dobie Google AI Overview ?

  • Lepsze odpowiedzi na kompleksowe zapytania:

    • AI Overview oferuje zwięzłe podsumowanie tematu, dzięki czemu użytkownicy nie muszą już odwiedzać kilku różnych stron internetowych, aby uzyskać potrzebne informacje. Google AI Overview będzie pokazywać użytkownikom różne wersje odpowiedzi na to samo pytanie bezpośrednio w wyszukiwarce (będzie można wybrać prostą odpowiedź lub odpowiedź bardziej złożoną, w zależności od preferencji. Znaczenie słów kluczowych long-tail wzrośnie, ponieważ AI będzie w stanie lepiej rozumieć bardziej złożone zapytania. Oznacza to również, że możliwe będzie połączenie różnych zapytań o informacje i uzyskanie bardziej skomplikowanych, zagregowanych odpowiedzi .
  • Więcej multimediów:

    • Oprócz tekstu, te wyniki mogą zawierać także obrazy, tabele i inne elementy graficzne.
  • Media społecznościowe:

    • Rola mediów społecznościowych i społeczności internetowych będzie rosła, ponieważ AI może również korzystać z tych źródeł do pozyskiwania nowych informacji. Częste używanie hashtagów lub udostępnianie treści będzie miało duży wpływ na ocenę ich relewancji. 

 

Jak Google AI Overview wpłynie na ruch na stronach internetowych?

+ Wprowadzenie Google AI Overviews może prowadzić do wzrostu ruchu z wyszukiwarek dla niektórych stron.. Jeśli strona zostanie uwzględniona w AI Overview, może przyciągnąć większą liczbę użytkowników. Gdy duże fragmenty treści są używane do odpowiedzi AI, źródło musi być wskazane. Tak więc obok odpowiedzi będzie wskazane źródło (Twoja strona www), dizęki czemu możesz uzyskać więcej odwiedzających

– Google AI Overviews stanowią jednak także duże ryzyko utraty ruchu, szczególnie dla stron, które koncentrują się wyłącznie na dostarczaniu informacji. Jeśli AI Overview już wyświetla wszystkie istotne informacje w wynikach wyszukiwania, użytkownicy mogą nie mieć powodu, aby odwiedzać poszczególne strony. 

 

 
 

9 konkretnych zaleceń dla firm w dobie Google AI Overview:

1.Twórz treści dopasowane do różnych poziomów wiedzy użytkowników: Zadbaj o to, aby na Twojej stronie były dostępne zarówno proste, jak i bardziej szczegółowe informacje na ten sam temat. Dzięki temu różni użytkownicy znajdą to, czego szukają.

2. Wzmacniaj autorytet i wiarygodność swojej strony: W dobie chata GPT i AI wiarygodność, marka i reputacja wysuwają się na kluczowa pozycję. Publikowanie artykułów specjalistycznych, wpisów na blogu i innych treści, aby wykazać się ekspertyzą w danej dziedzinie, jest niezbędne, aby generować znaczenie dla AI Overview. Udział w wydarzeniach branżowych, dyskusjach i społecznościach internetowych może być również szczególnie pomocny w zwiększaniu widoczności i reputacji marki, a także liczby wzmianek o marce. Dobre opinie klientów, rekomendacje, user generated content i współpraca z uznanymi firmami czy influencerami mogą znacząco zwiększyć widoczność Twojej firmy w Google.

3. Zróżnicuj formaty treści: Google lepiej będzie rozpoznawać i wyświetlać treści, które nie ograniczają się tylko do tekstu. Inwestując w różne typy treści multimedialnych – wideo, infografiki, a nawet podcasty Twoja firma będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania.

4. Optymalizuj treści pod kątem lokalnych zapytań: Jeśli Twoja firma działa lokalnie, upewnij się, że wszystkie dane kontaktowe, godziny otwarcia, a także informacje o usługach i produktach są dobrze widoczne i aktualne. To pomoże Twojej firmie pojawiać się w wynikach lokalnych zapytań.

5. Zadbaj o przejrzystą strukturę treści: Twórz treści, które są łatwe do przyswojenia – z wyraźnymi nagłówkami, akapitami, listami i grafikami. Dobrze ustrukturyzowane treści są lepiej oceniane przez Google i łatwiej trafiają do AI Overview.

6. Buduj i utrzymuj dobre linki zwrotne: Skup się na zdobywaniu linków z renomowanych, autorytatywnych stron. Wartościowe linki zwiększą widoczność Twojej strony w Google i pomogą w jej lepszym pozycjonowaniu w wynikach AI Overview.

7. Zadbaj o aktualizację i rozwój treści w odpowiedzi na zmiany rynkowe i potrzeby użytkowników: warto planować regularne aktualizacje i dodawanie treści. Obserwuj trendy branżowe i nowości i od razu twórz dedykowany content pod te tematy.

8. Monitoruj ruch z wyszukiwarki. Nowa zmiana może prowadzić do spadku ruchu organicznego na niektórych stronach internetowych. Dlatego regularna analiza ruchu jest niezbędna, aby móc  reagować na efekty AI Overview. 

9. Wykorzystaj Google Ads: Google od dłuższego czasu dąży do tego, aby większość reklamodawców była zmuszona do korzystania z płatnej reklamy. Taki jest trend i nic tego nie powstrzyma. Spadek ruchu z naturalnych wyników organicznych (SEO) może przyspieszyć i zintensyfikować korzystanie z reklam PPC w Google. Na szczęście Google Ads jest jednym z najbardziej dochodowych sposobów pozyskiwania klientów w internecie, a prawidłowo wdrożone i wykorzystane reklamy Google Ads mogą generować ponadprzeciętny zwrot z inwestycji na reklamę.

 

Google AI Overview wprowadza nowy standard wyszukiwania informacji, kładąc większy nacisk na łatwość i szybkość dostarczania  wiarygodnych odpowiedzi internautom. Wyniki wyszukiwania już nigdy nie będą takie same. Pozyskiwanie klientów z naturalnych organicznych wyników SEO będzie teraz znacznie utrudnione i bardziej pracochłonne, jednak budując konsekwentną strategię opartą na reputacji, wiarygodności i najwyższej jakości treści możemy chociaż częściowo zniwelować te zmiany.

 

O autorze:

Nazywam się Ewa Chojecka i od ponad 23 lat pomagam firmom skalować zyski w internecie. Tworzę strategie marketingowe i wdrażam kampanie reklamowe o najwyższej jakości i ponadprzeciętnej efektywności. Jestem Trenerem Google Ads. Od 14 lat z sukcesem prowadzę butikową agencję performance marketingu w internecie Internet Planet.  Moją dewizą w życiu i w pracy jest powiedzenie "Jakość nigdy nie jest dziełem przypadku. Jest zawsze wynikiem inteligentnego wysiłku."