Jak dostosować się do zmian w SEO związanych z Google AI Overview?
Google zaczęło wykorzystywać sztuczną inteligencję (AI) do poprawy wyników wyszukiwania. Powoli przekształca się z wyszukiwarki serwujące odpowiedzi z różnych stron internetowych w „silnik odpowiedzi” agregujący odpowiedzi bezpośrednio w wyszukiwarce. Najważniejszą zmianą jest to, że teraz wyniki wyszukiwania będą prezentowane bezpośrednio na pierwszej stronie Google, co oznacza, że znacząco spadnie ruch z Google na stronach internetowych.
Czy to oznacza koniec SEO?
Jak aktualnie zadbać o optymalizację treści AIO (optymalizacji pod kątem AI)?
Co to jest Google AI Overview i jak zmienią wyniki wyszukiwania Google?
9 konkretnych zaleceń dla firm w dobie Google AI Overview:
1.Twórz treści dopasowane do różnych poziomów wiedzy użytkowników: Zadbaj o to, aby na Twojej stronie były dostępne zarówno proste, jak i bardziej szczegółowe informacje na ten sam temat. Dzięki temu różni użytkownicy znajdą to, czego szukają.
2. Wzmacniaj autorytet i wiarygodność swojej strony: W dobie chata GPT i AI wiarygodność, marka i reputacja wysuwają się na kluczowa pozycję. Publikowanie artykułów specjalistycznych, wpisów na blogu i innych treści, aby wykazać się ekspertyzą w danej dziedzinie, jest niezbędne, aby generować znaczenie dla AI Overview. Udział w wydarzeniach branżowych, dyskusjach i społecznościach internetowych może być również szczególnie pomocny w zwiększaniu widoczności i reputacji marki, a także liczby wzmianek o marce. Dobre opinie klientów, rekomendacje, user generated content i współpraca z uznanymi firmami czy influencerami mogą znacząco zwiększyć widoczność Twojej firmy w Google.
3. Zróżnicuj formaty treści: Google lepiej będzie rozpoznawać i wyświetlać treści, które nie ograniczają się tylko do tekstu. Inwestując w różne typy treści multimedialnych – wideo, infografiki, a nawet podcasty Twoja firma będzie lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania.
4. Optymalizuj treści pod kątem lokalnych zapytań: Jeśli Twoja firma działa lokalnie, upewnij się, że wszystkie dane kontaktowe, godziny otwarcia, a także informacje o usługach i produktach są dobrze widoczne i aktualne. To pomoże Twojej firmie pojawiać się w wynikach lokalnych zapytań.
5. Zadbaj o przejrzystą strukturę treści: Twórz treści, które są łatwe do przyswojenia – z wyraźnymi nagłówkami, akapitami, listami i grafikami. Dobrze ustrukturyzowane treści są lepiej oceniane przez Google i łatwiej trafiają do AI Overview.
6. Buduj i utrzymuj dobre linki zwrotne: Skup się na zdobywaniu linków z renomowanych, autorytatywnych stron. Wartościowe linki zwiększą widoczność Twojej strony w Google i pomogą w jej lepszym pozycjonowaniu w wynikach AI Overview.
7. Zadbaj o aktualizację i rozwój treści w odpowiedzi na zmiany rynkowe i potrzeby użytkowników: warto planować regularne aktualizacje i dodawanie treści. Obserwuj trendy branżowe i nowości i od razu twórz dedykowany content pod te tematy.
8. Monitoruj ruch z wyszukiwarki. Nowa zmiana może prowadzić do spadku ruchu organicznego na niektórych stronach internetowych. Dlatego regularna analiza ruchu jest niezbędna, aby móc reagować na efekty AI Overview.
9. Wykorzystaj Google Ads: Google od dłuższego czasu dąży do tego, aby większość reklamodawców była zmuszona do korzystania z płatnej reklamy. Taki jest trend i nic tego nie powstrzyma. Spadek ruchu z naturalnych wyników organicznych (SEO) może przyspieszyć i zintensyfikować korzystanie z reklam PPC w Google. Na szczęście Google Ads jest jednym z najbardziej dochodowych sposobów pozyskiwania klientów w internecie, a prawidłowo wdrożone i wykorzystane reklamy Google Ads mogą generować ponadprzeciętny zwrot z inwestycji na reklamę.
Google AI Overview wprowadza nowy standard wyszukiwania informacji, kładąc większy nacisk na łatwość i szybkość dostarczania wiarygodnych odpowiedzi internautom. Wyniki wyszukiwania już nigdy nie będą takie same. Pozyskiwanie klientów z naturalnych organicznych wyników SEO będzie teraz znacznie utrudnione i bardziej pracochłonne, jednak budując konsekwentną strategię opartą na reputacji, wiarygodności i najwyższej jakości treści możemy chociaż częściowo zniwelować te zmiany.
O autorze:
Nazywam się Ewa Chojecka i od ponad 23 lat pomagam firmom skalować zyski w internecie. Tworzę strategie marketingowe i wdrażam kampanie reklamowe o najwyższej jakości i ponadprzeciętnej efektywności. Jestem Trenerem Google Ads. Od 14 lat z sukcesem prowadzę butikową agencję performance marketingu w internecie Internet Planet. Moją dewizą w życiu i w pracy jest powiedzenie "Jakość nigdy nie jest dziełem przypadku. Jest zawsze wynikiem inteligentnego wysiłku."