Nowy panel Google Ads /Adwords – Przewodnik krok po kroku
Rewolucja w Google! Od 2018 roku będzie obowiązywał zupełnie nowy panel Google Ads/Adwords do obsługi i zarządzania kampaniami. To gigantyczna metamorfoza jeśli chodzi o wygląd, user experience oraz funkcjonalności. Aktualnie możemy jeszcze korzystać ze starego interfejsu, ale nie będzie on już dłużej rozwijany i wkrótce ma zostać wyłączony, jednak Google nie podaje dokładnej daty. Już teraz warto się więc przestawić się na nowe środowisko pracy, poznać nowe możliwości, zobaczyć co się zmieniło i jak pracuje się w nowym odświeżonym panelu Google Ads/Adwords!
Subiektywna ocena nowego panelu Google Ads/Adwords
Zarówno ja jak i wiele osób pracujących na co dzień w Google Ads/Adwords uważamy, iż dotychczasowy interfejs był intuicyjny i prosty. A może to tylko kwestia przyzwyczajenia liczona ilością godzin spędzonych w tym panelu? Nie wiem. Ja mam to już za sobą, ale przestawienie się było dość „bolesne” i wiązało się ze sporą liczbą godzina poświęconych na odnalezienie wszystkich funkcjonalności i przyzwyczajenie się do kompletnie innych „ścieżek poruszania się”. Weteranom Google Ads/Adwords nowy panel może dostarczyć nieco problemów, ale osobom, które dotychczas nie miały kontaktu z reklamami Google Ads/Adwords powinno być lżej (nie mają do czego porównać nowego interfejsu), tak więc wszystkim zaczynającym pracę z Google Ads/Adwords zdecydowanie polecam korzystanie już TYLKO Z NOWEJ WERSJI.,
Odświeżony panel Google Ads/Adwords przynosi wiele nowości:
- Prostszy i minimalistyczny design oparty na najnowszych trendach
- Nieco lepszy workflow, czyli szybkość i intuicyjność pracy, szczególnie budowania kampanii (kampanię możemy utworzyć w dosłownie kilku krokach, a następnie system przeprowadza nas od razu do tworzenia grup reklam, wyboru słów kluczowych i tworzenia reklam (bez przełączania się na poszczególne zakładki, jak to było w starym panelu)
- Nowe funkcjonalności, z których najważniejsze to:
- Tworzenie kampanii opartych na konkretnych celach (ja na razie nie korzystam z tej opcji, gdyż obawiam się, że Google będzie podsuwał nam swoje rozwiązania, które niekoniecznie są zgodne z interesem reklamodawcy)
- Nowa zakładka Przegląd umożliwiająca sprawdzenie głównych, predefiniowanych statystyk konta w przystępnej, wizualnej formie – bardzo polecam!
- Bardziej intuicyjne raporty i lepsza wizualizacja danych
- Możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej w kampaniach w wyszukiwarce – targetowanie wg płci, wieku, statusu rodzinnego czy dochodów (nawet w grupach reklam, a nie tylko na poziomie kampanii)
- Inne funkcjonalności, które będą jeszcze wprowadzane i rozbudowywane (rozszerzenia promocji czy reklama produktowa z funkcją prezentacji)
Poniżej znajdziecie zarówno video-tutorial, zawierający podsumowanie najważniejszych elementów nowego panelu oraz przewodnik w formie tekstowej wraz z print screenami, gdzie po kolei omawiam poszczególne zakładki i funkcjonalności.
Przewodnik krok po kroku po nowym panelu Google Ads/Adwords
Przełączanie się między dwoma wersjami interfejsu Google Ads/Adwords
W dotychczasowym panelu powinniście zobaczyć niebieski button z komunikatem „Pracuj sprawniej. Wypróbuj szybszą wersję Adwords”. Po wciśnięciu przycisku znajdziemy się w nowym panelu.
Jeśli chcemy powrócić do starej wersji w nowym panelu klikamy ikonkę narzędzia w prawy górnym rogu oraz „Wróć do poprzedniej wersji Ads/Adwords”
Przy pierwszym logowaniu powinien pojawić się krótki tutorial, który pomaga nam zapoznać się z zmianami (nie liczcie jednak na zbyt wiele, jest to zupełnie podstawowe, dosłownie kilkustopniowe wprowadzenie)
Nawigacja na nowym koncie Ads/Adwords
Nowy Panel Adwords – Przegląd – Pulpit Główny
Całkowicie zmieniona została strona główna Google Ads/AdWords, która aktualnie nosi nazwę „Przegląd”. Zobaczymy tu dane na temat najważniejszych statystyk konta przedstawione w czytelny i graficzny sposób. Bardzo polecam tę zakładkę, gdyż dane są przedstawione w prosty i wizualny sposób i nawet dla początkujących będą łatwe do przeanalizowania. Wykresy możemy dowolnie modyfikować. Analizę konta zdecydowanie polecam zacząć od tej zakładki, aby uzyskać szeroki obraz tego co znajduje się wewnątrz naszego konta Adwords.
Jakie nowości znajdziemy w zakładce Przegląd?
- Wykres dotyczący wyświetleń, kliknięć i konwersji na poszczególnych urządzeniach – możemy tutaj sprawdzić z jakich urządzeń korzystają osoby klikające w kampanię : komputerów (Desktop), smartfonów (Mobile) czy tabletów.
- Wykres przedstawiający naszą kampanię w podziale na godziny i dni tygodnia – kiedy są klikane najchętniej naszej reklamy, a także w jakich godzinach i dniach klienci najchętniej kupują (dzięki temu jeszcze lepiej możemy dostosować harmonogram naszych reklam)
- Analiza kampanii w porównaniu do konkurentów (na przykład udział w wyświetleniach czy średnia pozycja na tle innych reklamodawców)
- Inne wykresy takie jak np. ogólna skuteczność kampanii czy grup reklam, najlepsze reklamy czy najczęściej wyszukiwane i klikane słowa kluczowe
Struktura konta w nowym panelu Google Ads/Adwords czyli kampanie i grupy reklam
Menu zawierające kampanie i grupy reklam które zawsze było widoczne w poprzedniej wersji Google Ads/Adwords teraz jest domyślnie ukryte na niektórych ekranach, lecz możemy zawsze się do niego dostać klikając strzałkę w lewym górnym rogu panelu.
Po naciśnięciu strzałki zobaczymy panel użytkownika z aktywnymi kampaniami.
Jeśli chcesz zobaczyć także pozostałe kampanie np. wstrzymane lub usunięte wtedy kliknij ikonę z trzema kropkami i wyświetl „Pokaż wstrzymane” lub „Pokaż usunięte”.
Na niektórych ekranach może pojawić się od razu podwójne menu z lewej strony ekranu zawierające zarówno listę kampanii i grup reklam (menu z ciemnym tłem) jak i menu boczne (zakładki z jasnym tłem) zawierające główne kategorie konta, które wcześniej były dostępne w zakładkach na górze strony.
Menu boczne – Dobra zmiana!
Menu boczne zostało bardzo rozbudowane i znalazły się tutaj najważniejsze zakładki związane z optymalizacją i zarządzaniem kontem takie jak reklamy, słowa kluczowe, odbiorcy jak i nowe karty dotyczące wybranych ustawień. Zawartość menu bocznego zmienia się w zależności od tego, czy przeglądasz stronę główną konta, stronę konkretnej kampanii lub grupy reklam. Widoczne są wtedy tylko opcje dotyczące konta, kampanii lub grupy reklam.
Nowe menu boczne to spore ułatwienie jeśli chodzi o zarządzanie kampanią, gdyż w jednym miejscu zostały skumulowane praktycznie wszystkie najważniejsze elementy do optymalizacji konta.
Tutaj widoczna jest zakładka „Możliwości”, na której Google publikuje sugestie dotyczące naszej kampanii Google Ads/Adwords. Warto tam zaglądać co jakiś czas, jednak nie radzę wprowadzać wszystkich dostępnych tam zmian. Lepiej je przeanalizować pod kątem naszych celów biznesowych i zaimplementować TYLKO te sugestie, które na pewno będą dla nas właściwe.
Strona kampanie i grupy reklam w nowym panelu Google Ads/Adwords
Klikając zakładkę Kampanie w menu bocznym możemy wyświetlić listę naszych kampanii. Analogicznie postępujemy jak chcemy wyświetlić listę grup reklam. Dobrze wygląda wizualizacja danych po wejściu zakładkę. Wykresy są świetnie zaprojektowane, można je powiększyć, porównać daty, zmienić zakres.
Klikając w menu z trzema kropkami po prawej strony mamy możliwość wyświetlania tylko tych kampanii, które są aktualne. Jeśli nie chcemy wyświetlać wszystkich kampanii dobrze jest ukryć kampanie wstrzymane i usunięte. Oczywiście zawsze można je „odkryć” klikając dokładnie w tym samym miejscu i wciskając „Pokaż wstrzymane” bądź „Pokaż usunięte”.
Reklamy i rozszerzenia w nowym panelu Google Ads/Adwords
Tutaj można sprawdzać stan i efektywność reklam oraz zarządzać reklamami i rozszerzeniami reklam.
Pozytywnym aspektem jest umieszczenie rozszerzeń w tej zakładce, gdyż rozszerzenia są częścią reklamy, a w poprzednim panelu nie były z nimi zintegrowane. Tak więc aktualnie możemy oceniać tekst reklamy całościowo, sprawdzając czy nasz przekaz tworzy spójną całość.
Słowa kluczowe w nowym panelu Google Ads/Adwords
Zakładka słowa kluczowe też przeszła spory lifting. Teraz dużo szybciej odnajdziemy poszczególne „podzakładki ” na górze panelu.
- Słowa kluczowe w sieci wyszukiwania – tu znajdziemy nasze słowa kluczowe z kampanii czy grupy reklam
- Wykluczające słowa kluczowe – tu możemy sprawdzić aktualne wykluczenia oraz dodać nowe
- Wyszukiwane hasła informują nas jakie konkretne wyszukiwania spowodowały wyświetlenie naszej reklamy
Monitorowanie skuteczności w nowym panelu Google Ads/Adwords
Daty statystyk
Aby zmienić zakres czasowy prezentowanych statystyk kliknij na datę w prawym górnym rogu i wyświetl wybrane opcje.
Możesz sprawdzać zakres wybranych dat klikając na poszczególne dni lub zaznaczając okresy lub skorzystać z predefiniowanych opcji takich jak: w tym tygodniu, w tym miesiącu, w tym miesiącu, w zeszłym miesiącu, wczoraj, dzisiaj oraz maksymalny zakres dat (od daty utworzenia konta).
Segmenty
Ab uzyskać pogłębione informacje na temat kampanii, grup reklam i słów kluczowych klikamy w segment i wybieramy zakres danych jaki nas interesuje. Na poniższym przykładzie zaznaczyłam „Urządzenia”, gdyż chciałam sprawdzić z jakich urządzeń korzystali użytkownicy, którzy weszli na stronę, jaki był podział kliknięć między poszczególnymi urządzeniami (Komputery, Smartfony oraz Tablety) oraz jak przedstawiały się statystyki sprzedaży na poszczególnych urządzeniach.
Dodawanie nowych elementów na koncie Google Ads/Adwords
Aby utworzyć kampanie, grupy reklam, reklamy i słowa kluczowe lub dodać kierowanie na lokalizację albo harmonogram wyświetlania reklam, kliknij w menu element, który chcesz utworzyć, a następnie przycisk plusa .
Wyświetlanie właściwych kolumn w statystykach kampanii, grup reklam, słów kluczowych i reklam
Na poszczególnych kartach kampanii możemy dostosować kolumny tak, aby odzwierciedlały najpotrzebniejsze nam dane. Aby zmienić wyświetlane kolumny klikamy na symbol trzech pionowych linii.
Wybieramy interesujące nas statystyki, które pojawiają się po prawej stronie „Twoje kolumny”, a następnie klikamy „Zastosuj”
Raporty
Tworząc raport możemy wybrać jeden z predefiniowanych raportów Raportowanie – Wstępnie zdefiniowane raporty, których jest naprawdę sporo. Możemy także utworzyć swój indywidualny raport klikając zakładkę Raportowanie – Raporty.
Narzędzia
Otwierając zakładkę narzędzia mamy dostęp do ogólnych ustawień konta i narzędzi. Znajdziemy tu między innymi:
- planer słów kluczowych
- listy remarketingowe
- danie rozliczeniowe, płatności i faktury
- konfigurację konwersji
- inne narzędzia i ustawienia
Pomoc i rozwiązywanie problemów
Skróty klawiaturowe
W każdym momencie możemy kliknąć „?” w interfejsie, aby wyświetlić dostępne skróty klawiaturowe, które pomogą nam odnaleźć się w poszczególnych elementach konta.
Wyszukiwarka
Możemy także skorzystać z zakładki „Przejdź do” na górze panelu, aby odnaleźć interesujące nas elementy.
Pomoc Google
Klikając znak zapytania w prawym górnym rogu przeniesiemy się do centrum pomocy. W zakładce „Prześlij opinię” możesz uzyskać pomoc mailową – pomoc ta jest dość sprawna i zazwyczaj jeszcze tego samego dnia lub na następny dzień mamy odpowiedź na naszej skrzynce mailowej. Zawsze można także zadzwonić na numer pomocy Google 0-800 702 380.
Praca z nowym panelem Google Ads/Adwords może być na początku wyzwaniem, jednak wszystkiego można się nauczyć. Potrzebujemy jedynie trochę czasu i cierpliwości. Gdy zaczniemy korzystać już z nowego panelu wkrótce przekonamy się, że może to być naprawdę ciekawa przygoda!
Udostępnij: [addtoany buttons=”facebook,twitter,linkedin,email”]
O autorze:
Nazywam się Ewa Chojecka, jestem trenerką Google Ads i praktykiem e-marketingu i e-commerce z 18-letnim doświadczeniem. Od 8 lat z sukcesem prowadzę butikową agencję performance marketingu w Google (Internet Planet) i pomagam moim klientom znieść ich biznesy na wyższy poziom opłacalności. Uczę także przedsiębiorców jak samodzielnie, bez pomocy firmy zewnętrznych prowadzić skuteczny marketing w Google nawet jeśli zaczynasz od zera i myślisz, że jesteś osobą nietechniczną. Jestem autorką "Akademii Google Ads", kursu w którym od A do Z, krok po kroku nauczysz się samodzielnie tworzyć i optymalizować swoją reklamę w Google. Możesz jednak zacząć od darmowych kursów i materiałów, które możesz pobrać tutaj.