Google Ads/Adwords czy SEO – Oto jest pytanie!

Google Ads/Adwords czy SEO

Jest takie powiedzenie „Jeśli nie ma Cię w Google, to nie istniejesz” – możesz się z tym zgadzać lub nie, ale „niestety” taka jest rzeczywistość. Obecnie decyzje zakupowe są podejmowanie przed ekranem komputera lub smartfona. Według badań ponad 80% osób podejmujących decyzje zakupowe sięga po informacje do wyszukiwarki. Google to nie tylko najbardziej popularna wyszukiwarka w Polsce, ale także najpopularniejsze i najczęściej odwiedzana  strona internetowa Polsce. Miesięcznie korzysta z niej ponad 26 mln Polaków!

Natomiast patrząc z perspektywy przedsiębiorcy to ruch generowany przez użytkowników Google to największy segment odwiedzin na stronach i w sklepach internetowych (wiesz, że średnio 70-90% wszystkich odwiedzających strony internetowe pochodzi z Google?). Dodatkowo jest to ruch najwyższej jakości, czyli taki, który generuje sprzedaż.  Podczas wszystkich projektów nad którymi pracowałam (od małych firm lokalnych przez sklepy internetowe różnej wielkości aż po korporacje) Google był (i nadal jest) kanałem, który przynosi największe dochody.  Codziennie obserwuję to na wykresach moich klientów.

Nie pytamy więc „Czy w Google warto być?”, gdyż jest to pytanie retoryczne. Zastanówmy się raczej jak to zrobić dobrze, strategicznie i „z głową”.

Reklama Google Ads/Adwords czy SEO – Oto jest pytanie!

Najpierw przyjrzyjmy się możliwościom jakie daje wyszukiwarka jeśli chodzi o marketing, promocję i reklamę. Marketing w Google dzieli się na 2 zasadnicze kategorie: SEO oraz reklamę Google Ads/Adwords

SEO (Search Engine Optimisation) to optymalizacja strony pod wyszukiwarki  – działania mające na celu pozyskanie jak największej ilości odwiedzających i klientów z organicznych wyników Google. Wyniki organiczne to wszystkie bezpłatne wyniki wyszukiwania, które Google wyświetla na podstawie swojego algorytmu. Algorytm Google posiada kilkaset czynników, natomiast ich ważność zmienia się wraz z kolejnymi poprawkami (update’ami).  SEO w swej definicji jest skoncentrowane na działaniach, które prowadzą do ulepszania/optymalizacji strony czy sklepu internetowego.

Google Ads/Adwords – to system reklamowy umożliwiający zaprezentowanie swojej firmy i oferty osobom, które dokonują wyszukiwania konkretnych fraz w Google. Reklamy są wyświetlane bezpłatnie, natomiast Google pobiera opłatę od reklamodawcy za każde kliknięcie, czyli za przekierowanie użytkownika do naszej strony lub sklepu. Reklama umożliwia precyzyjne targetowanie nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także na podstawie lokalizacji, dni tygodnia oraz konkretnych godzin czy  urządzeń (komputer, tablet, telefon komórkowy). Możemy więc bardzo precyzyjnie dopasować swój komunikat do odpowiedniej grupy użytkowników. Wyniki reklamowe Google Ads/Adwords są usytuowane na samej górze wyników wyszukiwania i zajmują 3 lub 4 pierwsze miejsca reklamowe. Mogą się także pojawiać na dole pierwszej strony wyszukiwania oraz w formie reklam produktowych ze zdjęciem i ceną (tylko dla sklepów internetowych).

Obecnie system Google Ads/Adwords jest praktycznie całym ekosystemem reklamowym, za pomocą którego możemy przeprowadzić kompleksową kampanię marketingową w internecie. Umożliwia on emitowanie reklam tekstowych, graficznych, wideo i e-mail w wielu miejscach w sieci (w wyszukiwarce Google i w wyszukiwarkach partnerskich, na stronach internetowych w sieci partnerskiej Google w Gmailu czy na Youtube).

SERP - pierwsza strona wyników wyszukiwania Google

Reklama Google Ads/Adwords i wyniki organiczne (SEO) na pierwszej stronie Google

Każdy właściciel biznesu czy marketer zadaje sobie jednak pytanie: co będzie lepsze dla mojego biznesu?  W co mam zainwestować swój czas, energię i pieniądze?  Od czego zacząć? Czy lepsza będzie szybka, elastyczna i pełna możliwości reklamowych reklama Google Ads/Adwords, czy może warto przyłożyć się do SEO i czekać na „darmowy” ruch.

Oto 10 najważniejszych różnic między SEO a reklamą Google Ads / Adwords

Prześledźmy teraz wszystkie elementy, aby przyjrzeć się bliżej wadom i zaletom zarówno reklamy jak i SEO.

Czas, czyli szybkość efektów

Google Ads/Adwords to forma przynosząca natychmiastowe efekty. Tworząc kampanię możemy praktycznie od razu emitować reklamy i sprowadzać nowych użytkowników na stronę lub do sklepu oraz generować konwersje i sprzedaże. Działania SEO wymagają natomiast dużo więcej czasu. Porównując to do biegu – Google Ads jest sprintem, tymczasem SEO i pozycjonowanie to zdecydowanie maraton. Zastanów się więc, czy potrzebujesz bardzo szybkich efektów, czy też możesz poczekać jakiś czas na pierwsze „plony” Twoich działań.

Opłaty do Google

Korzystając z reklamy płacimy Google za każde kliknięcie w reklamę. To, ile wydamy, zależy od naszych możliwości budżetowych (można wystartować mając nawet 100 zł miesięcznie, ale miejmy świadomość, że im mniejszy budżet, tym mniejszy zasięg i efektywność reklamy). Jeśli zaś chodzi o koszty za kliknięcie (cost-per-click), to ciężko podać średnią dla wszystkich reklamodawców czy nawet branż. Wszystko zależy od konkretnej niszy, komunikatu, formy reklamy, grup docelowych, konkurencji, jakości kampanii  i jeszcze innych czynników. Koszt kliknięcia w bardzo popularne słowa waha się od kilkunastu groszy do nawet kilku czy kilkunastu złotych, dlatego ciężko tu wyciągnąć średnią.

Przy SEO natomiast nie ponosimy kosztów wyświetlania, kliknięcia ani znalezienia się na określonej pozycji – nie mamy więc żadnych kosztów związanych z Google.

Koszty całościowe

Całościowe koszty kampanii reklamowej w Google Ads mogą obejmować  – poza płatnością za reklamy – także koszty prowadzenia i optymalizacji kampanii (jeśli korzystamy z usług wyspecjalizowanej agencji). Natomiast przy profesjonalnym SEO i pozycjonowaniu z pewnością pojawią się koszty związane z optymalizacją strony, audytem SEO czy linkowaniem, a także content marketingiem czy działniami e-PR. Tak więc SEO nie jest wcale darmowe, jak to się zwykło powszechnie uważać. Oczywiście jeśli robimy je sami, nie ponosimy kosztów finansowych, ale wtedy naszym kosztem jest czas, pisanie tekstów czy zdobycie specjalistycznej wiedzy.

Wyniki sprzedażowe i zwrot z inwestycji

Obie formy wykazują dobre wyniki sprzedażowe i wysoki potencjał do zwrotu z inwestycji, jednakże trudno jednoznacznie przesądzić, które z tych źródeł ruchu lepiej konwertuje. Wszystko zależy od branży, firmy, czasu, a przede wszystkim od jakości prowadzenia obu form promocji. Moim zdaniem zarówno Google Ads/Adwords, jak i SEO wykazują podobną skuteczność, jeśli chodzi o potencjał sprzedażowy. Tak wynika z mojej praktyki i kilkuset kampanii, które przeprowadziłam. W każdej firmie czy sklepie internetowym są jednak rozbieżności, jeśli chodzi o efektywność obu narzędzi. Dla jednych nieco lepiej działa Google Ads/Adwords, a dla innych SEO. Zależy to od kilku czynników, takich jak na przykład czas, witryna (rozbudowana lub nie), wiarygodność w sieci i wielu innych. Firmy o ugruntowanej pozycji, z kilku lub kilkunastoletnią historią w Google oraz setkami czy tysiącami podstron na swojej witrynie mogą z dużo większą łatwością pozyskiwać ruch z wyników organicznych.

Zarabiaj dzięki SEO i Google Adwords

Mówiąc o potencjale warto wspomnieć jeszcze o jednej, ogromnie istotnej rzeczy. Doświadczenia wielu firm wskazują, że zarówno linki sponsorowane jak i SEO przynoszą dobre sprzedaże i są w większości przypadków najlepszymi źródłami pozyskiwania klientów. Marketing w wyszukiwarkach to jednak element spójnej strategii i polityki biznesowo-sprzedażowo-marketingowej, a nie czarodziejska różdżka! Jest to część biznesowych puzzli, która działa dobrze TYLKO WTEDY  jeśli mamy dobre podstawy biznesowe. Firmy, która nie ma właściwego modelu biznesowego i potencjału sprzedażowego, nie uzdrowi ani SEO, ani reklama Google Ads/Adwords, warto więc przed przystąpieniem do tych działań zająć się fundamentami naszego biznesu.

Możliwość uzyskania najwyższych pozycji

W Adwords możliwość uzyskania pierwszego miejsca na liście wyników wyszukiwania jest dużo prostsza, tymczasem wspięcie się na pierwsze miejsce w wynikach organicznych wymaga naprawdę sporego wysiłku, pracy oraz przede wszystkim czasu. Szczególnie przy słowach kluczowych, które są niezwykle popularne i ogólne. Na przykład jeśli otwieramy nowy sklep internetowy z obuwiem, możliwość znalezienia się w tzw. TOP 3 (pierwszych trzech miejscach w rankingu) wyników organicznych na frazę np. „buty damskie” w pierwszym roku działalności jest praktycznie zerowa. W Google Adwords dużo prościej jest uzyskać wysokie pozycje na istotne dla nas frazy. Wbrew pozorom nie liczy się tu tylko deklarowana stawka za kliknięcie, ale przede wszystkim JAKOŚĆ kampanii. Dzięki niej możemy znaleźć się na samym szczycie wyników wyszukiwania na istotne dla naszego biznesu frazy i to nie w kilka miesięcy, a raczej w kilka dni, abo nawet godzin 😉

Jak zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce Google

Duża Ilość fraz kluczowych

W Google Adwords możemy reklamować witrynę na praktycznie nieograniczoną ilość słów  kluczowych (limit dla jednego konta wynosi 20 000). Możemy używać synonimów, różnych odmian, liczby pojedynczej i mnogiej. W SEO dobrą praktyką jest wybranie jednej frazy kluczowej dla jednej podstrony. Jeśli więc masz witrynę zbudowaną z zaledwie kilku podstron – pozostaje Ci pozycjonowanie na zaledwie kilka fraz. Ze sklepami internetowymi sprawa jest prostsza. Można tam wykorzystać strategię tzw. długiego ogona, czyli wielowyrazowe frazy dotyczące podkategorii produktowych lub konkretnych modeli produktów.

Trwałość efektów

Przy reklamie Adwords trwalsze efekty możemy uzyskać jedynie poprzez zatrzymanie klienta i zbudowanie z nim trwałej relacji. Umiejętne budowanie długofalowej wartości klienta (LTV – LifeTime Value) to obecnie jedno z wyzwań dla wszystkich sprzedawców internetowych. Natomiast kończące się środki na koncie kampanii powodują automatyczne wyłączenie reklam, co oznacza koniec dodatkowego ruchu z Google.  SEO z kolei, jeśli jest prowadzone dobrze, systematycznie i konsekwentnie, będzie dawało trwałe efekty w postaci bardziej stabilnych pozycji w Google, a co za tym idzie – stałego dopływu nowych, potencjalnych klientów.

Seo czy Adwords: Oto jest pytanie

Elastyczność

SEO jest mniej elastyczne od reklamy Google Adwords. Działania SEO są z góry zaplanowanie i częsta zmiana strategii może zaburzyć ich efekty. Natomiast reklama Adwords jest w 100% elastyczna. Masz nową promocję? Wprowadzasz nowy produkt czy usługę? A może robisz wyprzedaż sezonową? Reklamę możesz uruchomić lub zmienić dosłownie w kilka minut. Masz także do wyboru wiele formatów: poza klasycznymi reklamami tekstowymi, także reklamy produktowe z ceną i zdjęciem (dla e-commerce), a w sieci reklamowej bannery oraz wideo i reklamy Gmail.

Wielkość i potencjał ruchu/użytkowników

Czasem słyszę „Nikt nie klika w reklamy”. Tak, jest odsetek użytkowników, którzy intencjonalnie omijają reklamy. Nie jest ich jednak statystycznie na tyle dużo, aby reklama nie była skuteczna. Marka Google warta jest obecnie ponad 100 miliardów dolarów. Myślicie, że Google zarobiłby tyle, jeśli nikt nie klikałby w reklamy? Odpowiedź jest chyba oczywista. Poza tym Google wprowadzając do systemu reklamowego tzw. „wynik jakości” dba o to, aby reklamy były odpowiednio dopasowane do konkretnego zapytania. Dzięki temu reklama staje się pożądaną informacją, a nie nachalnym komunikatem niezwiązanym z intencją wyszukującego

Dodatkowym argumentem przemawiającym za reklamą Adwords jest to, że Google modyfikuje ostatnio w znaczący sposób wygląd wyników wyszukiwania, faworyzując przy tym wyniki reklamowe. Wystarczy spojrzeć, jak wygląda obecnie pierwsza strona SERP (wyników wyszukiwań). Reklamy Google Adwords potrafią zająć praktycznie całą powierzchnię strony above the fold (przed linią zgięcia, czyli przez przewinięciem)! Naturalną konsekwencją jest więc spychanie wyników organicznych w dół, przez co coraz mniej użytkowników do nich dociera, natomiast więcej osób klika w wyniki Adwords znajdujące się na samej górze. Tendencja monetyzowania pierwszej strony Google jest bardzo wyraźna i przypuszczalnie ten trend będzie się pogłębiał.

SERP - Reklama Google Adwords jak wygląda w SERP

Screen z pierwszej strony wyników Google dla przykładowego zapytania

Z drugiej strony trzeba jednak przyznać, że w dłuższej perspektywie czasowej oraz przy rozbudowanym serwisie posiadającym wiele podstron (duża strona firmowa, blog) czy też sklepie internetowym, większy potencjał ruchu może pochodzić z wyników organicznych (czyli z SEO).

Strategia i perspektywa czasowa

Jak już wspomniałam, SEO to jest maraton, w związku z tym w długim okresie można się spodziewać teoretycznie większego ruchu oraz lepszego zwrotu z inwestycji. Związane jest to głównie z tym, że nie płacimy każdego miesiąca określonej kwoty do Google. Nikt natomiast nie zagwarantuje nam stałego dopływu nowych użytkowników z SEO. Jest to związane głównie
z tym, że Google coraz bardziej monetyzuje swoje usługi, w związku z tym zapełnia coraz większą część powierzchni pierwszej strony wynikami płatnymi czyli reklamowymi. Dodatkową komplikacją, jeśli chodzi o działania SEO, jest praktycznie cały czas zmieniający się algorytm. Jeśli przez przypadek „przepozycjonujemy” naszą stronę bądź zastosujemy techniki niedozwolone przez Google, może się okazać, że nasza strona dostała tzw. „filtr” albo nawet ban. Wiąże się to z zepchnięciem jej na dalsze miejsca w wyszukiwarce albo nawet usunięcie z zasobów Google. To sprawia, że skupianie się tylko na działaniach SEO jest obciążone ryzykiem. Dlatego warto wziąć pod uwagę także reklamę Adwords, która jest nie tylko sprawdzona i skuteczna, ale też bezpieczna.

SEO + Adwords = sukces

Chcesz wiedzieć więcej o skutecznym i sprzedażowym marketingu w wyszukiwarce?

Zapisz się na Akademię Google Ads! Kurs dla przedsiębiorców i marketerów na którym stworzysz krok po kroku, od A do Z, dochodową reklamę w Google!

Udostępnij: [addtoany buttons=”facebook,twitter,linkedin,email”]

O autorze:

Nazywam się Ewa Chojecka, jestem trenerką Google Ads i praktykiem e-marketingu i e-commerce z 18-letnim doświadczeniem. Od 8 lat z sukcesem prowadzę butikową agencję performance marketingu w Google (Internet Planet) i pomagam moim klientom znieść ich biznesy na wyższy poziom opłacalności. Uczę także przedsiębiorców jak samodzielnie, bez pomocy firmy zewnętrznych prowadzić skuteczny marketing w Google nawet jeśli zaczynasz od zera i myślisz, że jesteś osobą nietechniczną.  Jestem autorką "Akademii Google Ads", kursu w którym od A do Z, krok po kroku nauczysz się samodzielnie tworzyć i optymalizować swoją reklamę w Google.  Możesz jednak zacząć od darmowych kursów i materiałów, które możesz pobrać tutaj.