Jeśli nie wiesz do jakiego portu płyniesz żaden wiatr nie będzie dla Ciebie dobry.
Seneka
Zanim zajmiemy się ustawianiem reklam warto jest pochylić się nad tym, aby dobrze wyznaczyć cel i zaplanować nasze działania. Najbardziej oczywisty cel jaki zazwyczaj stawiają sobie początkujący reklamodawcy to zwiększenie ruchu na stronie. To najprostszy i najbardziej podstawowy cel, jaki możesz sobie wyznaczyć. Może on być dobry na samym początku Twoich działań, jednak czy zarabiasz dzięki temu, że ktoś obejrzy Twoją stronę? Jeszcze nie. Abyś mogła/mógł zarobić na reklamie potencjalny klient musi wykonać konkretną akcję poprzez:
Wyróżniamy 3 podstawowe cele kampanii:
Aby prawidłowo wyznaczyć cel kampanii musimy zdefiniować NOA , czyli najbardziej oczekiwaną akcję, jaką ma wykonać nasz użytkownik na stronie. Cele strony (NOA) powinny być bowiem tożsame z celami kampanii marketingowych.
Firma |
NOA |
Cel kampanii |
sklep internetowy |
Zakup |
Sprzedażowy |
Pensjonat/hotel |
Rezerwacja noclegu |
Kontaktowy |
gabinet kosmetyczny |
Telefon Umówienie się na wizytę online |
Kontaktowy |
Firma usługowa |
Telefon Wypełnienie formularza |
Kontaktowy |
Duży koncern chcący wypromować nowy produkt |
Ruch Zaznajomienie użytkownika z produktem |
Wizerunkowy |
Strona firmowa |
Kontakt Pobranie materiałów Zapis na newsletter Wypełnienie formularza |
Kontaktowy / Wizerunkowy |
Po ustaleniu celu kampanii warto także dostosować stronę, aby spełniała założenia kampanii i pracowała na jej sukces. Chodzi tu o zwiększenie tak zwanego współczynnika konwersji. Co możesz zrobić, aby zwiększyć współczynnik konwersji?
Spraw, aby cel był widoczny i zrozumiały dla klienta
Powiedz odbiorcy co ma zrobić po wejściu na stronę – internauta powinien wiedzieć czego od niego oczekujesz. Zachęcaj odbiorców do działania. Ważne informacje i wezwania do działania umieszczaj jak najwyżej. Jak to wygląda w praktyce?
Jeśli chcesz zachęcić do zakupu w sklepie internetowym dodaj promocję i argumenty sprzedażowe
Dodatkowo możesz zachęcić użytkowników do wykonania połączenia krótkimi hasłami np.” Zadzwoń Teraz”, “Porozmawiaj z nami”, “Zapytaj Eksperta” czy “Umów się na wizytę”. Drugim ważnym aspektem w przypadku firm lokalnych będzie zakładka kontakt, gdzie możesz umieścić mapę i wskazówki dojazdu. Możesz dodać też formularz kontaktowy, choć są one nieco mniej popularne wśród klientów.
W kampaniach dla sklepów internetowych warto jest wyznaczyć bardziej zaawansowane cele. Cele kampanii powinny być spójne z celami biznesowymi sklepu. Statystyki i mierniki, które w tym przypadku warto monitorowac to:
Wszystkie najwazniejsze mierniki w kampanii dla sklepó internetowych zostały pokazane w tabelce.
Zadanie dla Ciebie
Udostępnij: [addtoany buttons=”facebook,twitter,linkedin,email”]
O autorze:
Nazywam się Ewa Chojecka, jestem trenerką Google Ads i praktykiem e-marketingu i e-commerce z 20-letnim doświadczeniem. Od 10 lat z sukcesem prowadzę butikową agencję performance marketingu w Google (Internet Planet) i pomagam moim klientom znieść ich biznesy na wyższy poziom opłacalności. Uczę także przedsiębiorców jak samodzielnie, bez pomocy firmy zewnętrznych prowadzić skuteczny marketing w Google nawet jeśli zaczynasz od zera i myślisz, że jesteś osobą nietechniczną. Jestem autorką "Akademii Google Ads", kursu w którym od A do Z, krok po kroku nauczysz się samodzielnie tworzyć i optymalizować swoją reklamę w Google. Możesz jednak zacząć od darmowych kursów i materiałów, które możesz pobrać tutaj.