Remarketing w Google Ads krok po kroku - EwaChojecka.pl - Prostym językiem o marketingu w Google

Remarketing w Google Ads krok po kroku

Znasz to zjawisko, kiedy odwiedzasz stronę, a potem wszędzie w internecie widzisz reklamę tej firmy lub konkretnego produktu?

To właśnie remarketing (inaczej retargeting, czy też reklama śledząca)

Remarketing to niezwykle skuteczna metoda komunikacji polegająca na ponownym zaangażowaniu użytkownika, który już odwiedził witrynę lub sklep, ale nie dokonał jeszcze pożądanej akcji (np. zakupu). Remarketing rozwiązuje coraz większy problem braku konwersji przy pierwszej wizycie. Aż 96-98% potencjalnych klientów opuszcza bowiem strony lub sklepy internetowe bez dokonania jakiejkolwiek akcji. Dzięki remarketingowi można ponownie zaangażować w interakcję internautów będących w trakcie podejmowania decyzji zakupowych.

Zagadnienie ścieżki klienta jest oczywiście dużo bardziej skomplikowane niż remarketing, natomiast ogólnie uważa się, że potrzeba aż między 5 a 20 kontaktów, aby potencjalny klient skonwertował, czyli dokonał zakupu. Są to dość ogólne założenia, jednak wyraźnie wskazują, iż droga klienta jest rozłożona w czasie i warto pozostać z nim w kontakcie, aby nie wypaść z listy firm, które są brane pod uwagę przy zakupie.

 

Zalety remarketingu w Google Ads poznasz w tym krótkim video

 

 

Oto najważniejsze zalety prowadzenia remarketingu w Google Ads

1. Ponowne dotarcie do użytkowników, którzy wyszli ze strony/sklepu nie pozostawiając po sobie śladu

2. Budowanie świadomości marki. Przypominając się klientowi sprawiamy, iż firma pozostaje w kręgu jego zainteresowana (w odróżnieniu of firm, które nie stosują remarketingu znikają z radaru klienta)

3. Dotarcie do klienta na różnych etapach procesu zakupowego. Klienci najpierw przeglądają oferty i porównują możliwości, natomiast w trakcie podejmowania  decyzji warto im przypomnieć o swojej marce lub też zmotywować dodatkowo do zakupu.

4. Wysoki zwrot z inwestycji – kampanie remarketingowe charakteryzują się wysokim ROI

5. Wrażenie dużej kampaii marketingowej – użytkownik ma wrażenie, iż Twoje reklamy są „wszędzie”. Nie znaczy to wcale, że jest aż tak dużo emisji – reklamy pokazują się po prostu tylko wybranym użytkownikom, za to z dużo częstotliwością.

6. Precyzyjna komunikacja z klientami, którzy są zainteresowani konkretną ofertą / asortymentem / produktem – wiemy jakie produkty przegladał klient na stronie i możemy wyświetlać mu reklamę właśnie tego produktu, którego poszukiwał.

7. Crosselling: można zaoferować klientowi produkty komplementarne lub zestawy np. właściciel sklepu internetowego z rowerami może zaoferować swoim klientom dodatkowe wyposażenie i akcesoria rowerowe.

8. Budowanie lojalności – remarketing można wykorzystywać także do komunikacji z klientami, którzy już  dokonali zakupu (w celu na przykład ponowienia zakupów lub sprzedaży komplementarnych produktów)

 

Jak działa remarketing?

Spójrzmy na remarketing od strony użytkownika. Jako internauta zapewne odwiedzasz różne strony i sklepy internetowe. Załóżmy, że poszukujesz właśnie nowego laptopa. Przeglądasz różne strony z elektroniką użytkową, oceniasz modele, porównujesz oferty. Następnie chcesz sprawdzić pocztę albo poczytać aktualne newsy na jednym z popularnych portali. Zauważasz, że na stronie popularnego portalu pojawia się reklama e-sklepu, który przed chwila odwiedziłeś. Reklama ta dotyczy właśnie laptopów, być może nawet modelu, którym byłeś zainteresowany.

Jak to możliwe, że taka reklama się pojawiła? W sklepie którym byłeś (wirtualnie) zostałeś zidentyfikowany (najczęściej na podstawie Cookie) jako osoba zainteresowana tą właśnie kategoria produktów (laptopy). Informacje te mogą być teraz wykorzystane do tego, aby wyświetlać Ci reklamy zgodne z Twoimi zainteresowaniami i oczekiwaniami (poszukujesz przecież laptopa) w całym internecie. Właśnie dlatego teraz masz wrażenie, że reklamy sklepu „podążają” za Tobą.

Większość użytkowników nie ma jednak pojęcia o tym, że w tym wypadku jest wykorzystywany remarketing. Mają oni po prostu wrażenie, że sklep, który odwiedzili jest duży i jego reklamy są wszędzie. Dodatkowo reklamy te są przez użytków dostrzegane, gdyż są związane z ich potrzebami. To sprawia, że w oczach klienta marka promująca staje się bardziej wiarygodna, zwiększając w ten sposób znacznie prawdopodobieństwo dokonania transakcji. Sklepy, które chcą zmotywować swoich klientów jeszcze bardziej mogą umieścić zniżki i kupony rabatowe w reklamach.

Remarketing jako element holistycznej kampanii Google Ads

Niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć sprzedaż na stronie internetowej, pozyskać więcej zarejestrowanych użytkowników, czy promować markę, funkcja remarketingu może stać się strategicznym elementem każdej kampanii. Pozwala ona poprawić zwrot z inwestycji (ROI) wszystkim reklamodawcom. Skuteczne dotarcie do konsumenta i skłonienie go do konwersji wymaga obecnie wiele wysiłku. Ciągle wydłużająca się ścieżka zakupowa, spadający odsetek konwersji przy pierwszej wizycie oraz porównywanie przed zakupem ofert wielu dostawców to naturalne zjawiska, z którymi nie możemy walczyć. Możemy je jednak wykorzystać. Jak? Stosując zaawansowany i sprytny remarketing.

Oto jakie rodzaje remarketingu masz do dyspozycji w Google Ads

Remarketing to jedna z najbardziej skutecznych technik marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży i konwersji. To idealna metoda do przekształcenia potencjalnych konsumentów w realnych klientów, a także sposób na budowanie marki, lojalności i zwiększanie wartości klienta w czasie (LTV – Life Time Value). Jeśli reklamujesz się już w sieci wyszukiwania, za pomocą remarketingu możesz opracować zintegrowaną strategię kampanii. Na początku przyciągasz użytkowników do witryny za pomocą reklam w wyszukiwarce, a następnie za pomocą remarketingu docierasz do nich ponownie w sieci reklamowej Google.

Proces remarketingu krok po kroku

Każdy proces remarketingu składa się z kilku etapów.

remarketing Google Ads krok po kroku

1. Strategia remarketingu

Pierwszym etapem jest ustalenie strategii i celu remarketingu. Do czego będziemy go wykorzystywać? Jakim klientom chcemy pokazać reklamy? Co chcemy im powiedzieć? Warto na początku określić chociaż w zarysie naszą strategię. Potem oczywiście można ją modyfikować. Remarketing jako narzędzie niezwykle konwersyjne służy oczywiście zwiększaniu ROI, jednakże w ramach remarketingu możemy realizować jeszcze inne, ważne dla firmy/marki cele takie jak:

  • Retencja klientów
  • Launch nowych produktów / usług
  • Cross selling
  • Up selling
  • Odzyskiwanie porzuconych koszyków
  • Budowanie świadomości marki (efekt brandingowy)
  • Budowanie lojalności 

Kilka podstawowych strategii remarketingowych poniżej (do wykorzystania na pierwszym etapie)

strategie remarketingu - schemat

2. Instalacja remarketing i zbieranie informacji o użytkowniku

Otagowanie stron pozwala na zbudowanie historii zachowań internauty i śledzenie takich informacji jak odwiedzane podstrony, zainteresowanie poszczególnymi produktami, dokonanie konwersji. Aktualnie remarketing można skonfigurować za pomoca tagu remarketingowego Google Ads lub za pomocą Google Analytics. Polecam ten drugi sposób, gdyż jest prostszy, szybszy i umożliwia tworzenie bardziej zaawansowanych list remarketingowych. Jak ustawić remarketing w Google Analytics omawiam na mini kursie “Remarketing w Google Ads od podstaw

3. Listy remarketingowe

Listy remarketingowe polecam tworzyć bezpośrednio w Google Analytics.  W oparciu o naszą strategię remarketingową i analizę potrzeb firmy oraz wiedzę o zachowaniach i cyklach zakupowych użytkowników powinniśmy stworzyć odpowiednie segmenty odbiorców remarketingu. Oto kilka sprawdzonych pomysłów na zbudowanie segmentów remarketingowych:

  • Internauci porzucający koszyk – przez kilka dni warto prezentować im reklamę z „wabikiem” – czyli np. darmowa dostawą, kodem rabatowym, gratisem. Kampania powinna kierować do zapamiętanego przez sklep na podstawie cookie koszyka tak, aby użytkownik szybko i bez problemów odnalazł swoje „pozostawione towary”.
  • Klienci, którzy doszli do określonego etapu zakupu (płatność, dostawa, inne)
  • Klienci odwiedzający konkretne działy/podstrony/zakładki w sklepie np. Promocje, Nowości, Bestsellery – dzięki temu będziesz prezentować tym użytkownikom produkty tylko z wybranej przez nich kategorii.
  • Internauci przeglądający określone kategorie w sklepie – możliwość prezentowania promocji targetowanych do osób zainteresowanych produktami w danej kategorii.
  • Klienci, którzy dokonali zakupu określonego asortymentu – możemy zaoferować im produkty komplementarne/usługi (np. kupili bilet na samolot – teraz proponujemy np. hotel + ubezpieczenie). Jest to popularny cross selling.
  • Kupili w przeszłości, ale nie byli na stronie od x miesięcy (Aktywizacja dawnych klientów)
  • Zaangażowani: np. byli na stronie min x minut i obejrzeli min x podstron

To tylko niektóre pomysły na segmenty. Każda firma powinna stworzyć indywidualne i najbardziej zgodne ze swoimi celami listy remarketingowe. 

4. Polityka prywatności

Należy upewnić się, iż w polityce prywatności znajduje się informacja o plikach cookie wykorzystywanych przez firmy trzecie (np Google).

5. Utworzenie kampanii remarketingowej

Tworzenie kampanii remarketingowej odbywa się w panelu Google Ads. Wszystkie etapy tworzenia kampanii Google Ads oraz ustawiania reklam remarketingowych omawiam na mini kursie “Remarketing w Google Ads od podstaw

6. Tworzenie komunikatu remarketingowego

W oparciu o nasza strategię oraz listę remarketingową tworzymy komunikaty, które będą spełniały założenia strategii. Aktualnie proces tworzenia reklam w Google Ads został bardzo uproszczony. Nie potrzebujemy tworzyć kilkunastu formatów reklamowych. W zamian za to tworzymy uniwersalną elastyczną reklamę graficzną, a Google sam przeformatowuje ją do różnych wymiarów.

7. Monitoring i optymalizacja kampanii remarketingowej

Implementacja kampanii remarketingowej to nie koniec działań. Teraz powinniśmy przyglądać się wynikom, testować rożne kreacje, oferty specjalne a także różne listy remarketingowe. Optymalizacja na pewno przyczyni się do zwiększenia skuteczności kampanii, a tym samym zwiększenia ROI działań remarketingowych.

 

Podsumowanie

Remarketing powinna stosować każda firma, której zależy mi na budowaniu relacji klient – sprzedawca. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy oferujesz usługi stacjonarne czy też kursy online, nie powinieneś pozwalać potencjalnym klientom na zerwanie relacji po pierwszej wizycie.

Jeśli nie zastosujesz remarketingu to te 99% osób wyjdzie z twoje strony i zapomni o Tobie. Pójdą do konkurencji, która już ich nie wypuści ze swoich rąk (zastosuje właśnie remarketing). Jeśli więc wydajesz pieniądze na reklamy i na kliknięcia to remarketing jest wręcz niezbędny, aby poprawić skuteczność Twojej kampanii.