Jak wybrać agencję e-marketingową
Jeśli kiedykolwiek czułeś się przytłoczony ogromną liczbą agencji marketingowych, z których każda twierdzi, że jest najlepsza? Nie jesteś sam. Z drugiej strony znalezienie odpowiedniego partnera strategicznego w obszarze marketingu internetowego jest aktualnie kluczowe do rozwijania obecności Twojej firmy w internecie W tym artykule omówię, jak wybrać idealną agencję e-marketingową, aby po pierwsze realizować cele sprzedażowe, a po drugie – aby praca nie była dla Ciebie trudnym obowiązkiem, ale przyjemnością😊
Kluczowe wnioski
- Przed nawiązaniem współpracy z agencją jasno określ, co chcesz osiągnąć, niezależnie od tego, czy chodzi o zwiększenie ruchu w witrynie, zwiększenie współczynnika konwersji czy zwiększenie ROI (zwrotu z inwestycji)
- Koniecznie poznaj tych, z którymi będziesz się komunikować i współpracować na co dzień. To oni de facto będą tworzyć i realizować strategię dla Twojej firmy. Udane działania wymagają ścisłej współpracy na linii agencja-klient, dlatego tak ważna jest ludzka „chemia” między osobami, które będą współpracować ze sobą praktycznie codziennie.
- Upewnij się, że agencja jest przejrzysta w zakresie swoich strategii, raportowania i cen. Jasna komunikacja i transparentność są kluczowe dla udanego partnerstwa.
1#Ustal swoje cele i pożądane wyniki
„Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry.” – Seneka Młodszy Podobnie, przed nawiązaniem współpracy z agencją ważne jest, aby dokładnie określić, co chcecie wspólnie osiągnąć i dokąd dotrzeć. Najpierw zdefiniuj swoje cele biznesowe. Kluczowe będzie zdefiniowanie obszaru, w którym chcemy zmian np.:
- Zwiększenie widoczności marki w internecie
- Zwiększenie ruchu na stronie internetowej / sklepie
- Zwiększenie sprzedaży (tutaj kluczowy jest charakter działalności, gdyż w ecommerce taki cel jest jak najbardziej mierzalny, natomiast w przypadku usług lub B2B możemy zmierzyć najczęściej ilość leadów, gdyż sprzedaż jest wielostopniowa i niebezpośrednia czyli: marketing – lead – sprzedaż)
- Zwiększenie ROI (najczęściej jest to poprawa współczynnika ROAS – zwiększenie zwrotu z nakładów na reklamę)
Następnie określ pożądane wynik bardziej szczegółowo np :
- Chcę uzyskać odwiedzalnośc strony www na poziomie 10 000 miesięcznie
- Chcę uzyskać współczynnik konwersji na poziomie 2,5%
- Chcę obniżyć koszt pozyskania leada o 25%
WAŻNE: cele szczegółowe powinny być skonsultowane i uzgodnione z agencją, która zazwyczaj ma szerszy obraz rynku. Takie rozmowy pozwolą Ci także urealnić Twoje cele. Nie sztuką bowiem jest postawić cel w postaci 200% więcej sprzedaży lub też wzrost współczynnika konwersji do 5% (kiedy masz aktualnie 1%). Cele muszą być ambitne, ale realne, a także powinieneś mieć środki na realizację tego celu (im bardziej ambitne cele tym zazwyczaj większa inwestycja w marketing). Bezpieczne jest stawianie celów o ok 20-30% wyższych niż rzeczywistość, czyli aktualna sytuacja. Jeśli zrealizujesz ten cel – można się brać za kolejne. Step by step😊
Cele marketingowe a rodzaj biznesu
Chyba największym determinantem celu jest rodzaj biznesu, który prowadzimy. Oto kilka przykładowych celów dla różnych biznesów Sklep e-commerce:
- Poprawienie współczynnika konwersji z kampanii marketingowych z 1,25 do 2%
- Wzrost ROAS z reklam płatnych o 25%
- Wzrost wartości sprzedaży o 20%
Biznes B2B
- Obniżenie kosztu pozyskania leada o 30%
- Wzrost ilości leadów o 25%
2# Poznaj ludzi z agencji
Szukaj firm, które nie są tylko podwykonawcami, ale mogą być prawdziwymi PARTNERAMI BIZNESOWYMI. Najlepsze efekty zawsze daje działanie według filozofii „Razem możemy więcej”. Tylko Połączenie zasobów firmowych takich jak wiedza o klientach, branży i produkcie, a także kompetencji, know how i umiejętności marketingowych i sprzedażowych agencji może przynieść ponadprzeciętne efekty. Koniecznie poznaj ludzi, z którymi następnie będziesz pracować. Dlaczego jest to kluczowe? Umiejętności sprzedażowe osób dedykowanych do sprzedaży są wysokie, natomiast Tobie zależy na tym, aby usługa było wykonana jak najlepiej oraz była w rękach profesjonalistów. Dlatego oprócz osób, które są odpowiedzialne za tzw. „New business” poznaj tych, z którymi będziesz się komunikować i współpracować na co dzień. To oni de facto będą tworzyć i realizować strategię dla Twojej firmy. Zobacz jaki macie flow. Sprawdź czy te osoby rozumieją Twój biznes, czy są kontaktowe oraz pro-biznesowe. To wszystko ma fundamentalne znaczenia dla efektów waszej współpracy w przyszłości. Nie bój się spotkań Spotkania czy „discovery calls” to najlepszy sposób, aby zweryfikować czy współpraca będzie efektywna. Takie spotkanie jest okazją do oceny szybkości reakcji i chęci zrozumienia unikalnych aspektów Twojej firmy. Podziel się szczegółami na temat swoich celów biznesowych, rynku i tego, czego próbowałeś w przeszłości. Zobacz, jak zareagują osoby z agencji marketingowej i jakie wstępne strategie zaproponują. Ta sesja powie ci wiele o tym, czy podejście jest szyte na miarę, czy uniwersalne – tylko to pierwsze będzie działać na twoją korzyść.
#3 Sprawdź wiarygodność, doświadczenie i transparentność
Przejrzenie portfolio agencji pozwala ocenić, czy ma ona udane osiągnięcia w danej branży lub niszy. Pomaga to upewnić się, że poradzą sobie z konkretnymi wyzwaniami. Jeśli prowadzisz witrynę e-commerce, poszukaj studiów przypadku i przykładów witryn e-commerce, z którymi współpracowali. Czy doświadczenie w konkretnej niszy jest jednak kluczowe? Nie. Dobra agencja marketingowa poradzi sobie w każdej niszy. Przede wszystkim chodzi o sposób myślenia, kreatywność, zaangażowanie oraz kompleksowe doświadczenie. Czasem jest tak, że firmy zajmujące się jedną nisza powielają schematy obowiązujące w danej niszy. Firmy, które mają doświadczenie z wielu branż i rynków są natomiast w stanie wygenerować nowe pomysły oraz tym samym wyprzedzić konkurentów w Twojej branży, którzy stosują te same taktyki. Przy współpracy z agencją transparentność i przejrzystość jest kluczowa. Zrozum jasno proponowaną przez agencję strategię i strukturę cenową. Ważne jest także, aby dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, wyjaśniając zakres prac, rezultaty i harmonogramy. Omów również z góry zasady anulowania lub rozwiązania umowy. Te szczegóły pomogą uniknąć niespodzianek w przyszłości i zapewnią, że obie strony będą znały swoje oczekiwania i obowiązki.