Czy kampanię w Google Ads robić samemu czy zlecać! Oto jest pytanie?

 

Często przedsiębiorcy zadają mi pytanie” „czy warto zajmować się tymi reklamami w Google samemu? Nie lepiej jest zlecić to wyspecjalizowanej osobie lub agencji?” Wtedy z reguły uśmiecham się i mówię „To zależy”.  A potem tłumaczę jakie są wady i zalety obu rozwiązań. Jeśli też borykasz się z podobnym pytaniem to koniecznie przeczytaj ten artykuł, gdyż na końcu będziesz w stanie odpowiedzieć sobie wreszcie na pytanie które rozwiązanie jest dla Ciebie lepsze.

 

Rozważając samodzielne prowadzenie kampanii czy  też zlecenie tego zadania agencji weź pod uwagę następujące elementy:

  1. Wielkość biznesu i etap jego rozwoju – często duże firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej chętniej „oddają” swoje kampanie w ręce agencji, natomiast młode i małe firmy wolą zazwyczaj działać we własnym zakresie (nie mają jeszcze rozwiniętego biznesu, więc nie stać je na zlecanie wszystkich usług „na zewnątrz”, a także wolą oszczędzić budżet przeznaczony na zarządzanie kampaniami i wykorzystać go w inny sposób)
  2. Wielkość budżetu reklamowego – gdy twój budżet na reklamy Google Ads jest średni lub wysoki (min 3000 zł) , wtedy warto zastanowić się nad zleceniem kampanii wyspecjalizowanej agencji, natomiast jeśli budżet jest mały lub średni wtedy jak najbardziej warto rozważyć samodzielne prowadzenie kampanii Google Ads.
  3. Czas: Wiadomo, że wszyscy jesteśmy zajęci i ogólnie „nie mamy czasu”. Chodzi bardziej o kwestię ustalenia i wyznaczenia priorytetów. Odpowiedz sobie na pytanie: Co jest teraz dla Ciebie najważniejsze? Jeśli pozyskiwanie klientów z internetu i budowanie biznesu online – wtedy z pewnością wygospodarujesz czas (najprostszy sposób to ograniczenie korzystania z social mediów;)
  4. Chęć do nauki: Niektórzy mają wrodzoną niechęć do nauki, podczas gdy inni chętnie zdobywają nowe kompetencje i rozwijają się. Zapytaj się siebie – którym typem jesteś?

 

Problemy z agencjami i ze specjalistami SEM

Największymi problemami z jakim borykają się przedsiębiorcy we współpracy z agencjami zewnętrznymi to niezrozumienie biznesu klienta oraz obiecywanie „gruszek na wierzbie. Po pierwsze nowej agencji musisz wyjaśniać bardzo dokładnie nawet najbardziej podstawowe aspekty Twojego biznesu. Agencja nie zna ani Ciebie, Twojego biznesu, ani Twoich klientów. Aby efektywnie prowadzić działania marketingowo-sprzedażowe trzeba się wgryźć w branżę, poznać firmę, jej DNA, jej mocne i słabe strony, a także konkurencję. Nie wszystkie agencje mają na to czas i ochotę. Poza tym często wykonują swoje zadania w bardzo wąskim aspekcie, zapominając, iż na końcowy efekt sprzedażowy oddziałuje wiele elementów takich jak: właściwie stworzona platforma sprzedażowa (strona lub sklep),  analityka, skorelowanie kampanii Google Ads z innymi działaniami marketingowymi, a także dobry model biznesowy.

Drugim problemem jest obiecywanie przed podjęciem współpracy nierealnych często efektów (tzw “gruszek na wierzbie). Niektórzy zrobią wszystko, aby pozyskać klienta, natomiast jego obsługa pozostaje już kwestią drugorzędną.  Niestety stosowane taktyki i sztuczki sprzedażowe sprawiają, iż niedoświadczeni przedsiębiorcy czasem „łapią się” na piękne słówka. Tymczasem tak jak w każdej innej branży, także w branży SEM są firmy uczciwe i mniej uczciwe.

 

TEST/ QUIZ

Teraz zrób krótki test i sprawdź w 5 minut czy prowadzenie Twojej kampanii Google Ads lepiej zlecić agencji czy też prowadzić ją samodzielnie!

Zlecenie prowadzenia kampanii Google Ads firmie zewnętrznej jest lepsze kiedy:

  • Jestem managerem marketingu lub specjalistą ds. marketingu w dużej firmie TAK / NIE
  • Prowadzę lub nadzoruję bardzo rozbudowaną kampanię wymagającą wielu zmian i optymalizacji z budżetem powyżej 3000 zł TAK / NIE
  • Nie lubię się uczyć TAK / NIE
  • Kompletnie nie mam czasu i nie chcę go wygospodarować TAK / NIE
  • Jestem w stanie wydać na co miesiąc min 1000 zł na zarządzanie kampanią TAK / NIE

 

Samodzielne prowadzenie kampanii w Google Ads jest dla mnie kiedy:

  • Prowadzę biznes lokalny lub małą firmę TAK / NIE
  • Mój reklamowy budżet miesięczny nie przekracza 3000 – 4000 zł TAK / NIE
  • Lubię się uczyć i zdobywać nowe kompetencje TAK / NIE
  • Potrafię ustalać priorytety i organizować sobie czas pod swoje cele TAK / NIE
  • Wolę oszczędzić budżet przeznaczony na optymalizację kampanii i wykorzystać go w winny sposób (np. na reklamy) TAK / NIE

Wybierz tę opcję, w której masz więcej odpowiedzi TAK niż NIE i masz gotowe rozwiązanie!

 

Jak mogę samodzielnie prowadzić kampanię Google Ads?

Kiedy podejmiesz decyzję o samodzielnym prowadzeniu kampanii nadal masz do wyboru kilka opcji.

  • Samodzielna nauka i poszukiwanie informacji na własną rękę

Google udostępnia masę materiałów informacyjnych (np tutaj https://support.google.com). Są także blogi o Google Ads, kanały na YouTube i całe mnóstwo innych materiałów. Niestety nie zawsze są one wartościowe. “Przebijanie się” przez morze niewartościowej treści, aby wyłowić te pożyteczne dla nas skrawki to praca na cały etat. Oczywiście jeśli masz czas to z pewnością można podjąć się takiego zadania. Jest wielu samouków. Miej jednak świadomość, iż ta droga jest długa i mozolna, a także wyboista.  Często ustawiając kampanię samodzielnie możesz także stwierdzić, iż nie masz zadowalających efektów. W systemie jest bowiem kilka „kruczków”, które trzeba znać i wiedzieć jak je ominąć. Niestety Google nie informuje o tym swoich materiałach. Weźmy pod uwagę to, iż przedsiębiorcy i Google mają nieco sprzeczne interesy. Dla Google przychodem jest każde kliknięcie w Twoją reklamę, więc będzie automatycznie maksymalizował ilość kliknięć. Natomiast dla przedsiębiorcy liczy się końcowy efekt biznesowy, czyli ilość klikentów, więc potrzebujemy jako reklamodawcy nie samego “ruchu”, ale jak najbardziej wartościowego ruchu, który przełoży się na sprzedaż.

  • Szkolenie stacjonarne

To opcja wybierana przez część przedsiębiorców, posiada jednak jeden ogromny minus – brak możliwości praktyki. Wiesz, że aż 80% osób uczestniczących w szkoleniach stacjonarnych nie wdraża w życie nowej wiedzy? Dlaczego? Gdyż po jednodniowej prezentacji są pozostawieni sami sobie i nie mają praktycznych umiejętności, aby wcielić nową wiedzę w życie. Po szkoleniu stacjonarnym masz tylko wiedzę teoretyczną, ale kompletnie nie masz umiejętności poruszania się w panelu Google Ads/Adwords, gdyż tego nie ćwiczysz i nie trenujesz.

Jeśli lubisz szkolenia stacjonarne i bezpośredni kontakt z prowadzącym rozważ blended learning – połączenie szkolenia stacjonarnego z online – to formuła dająca aktualnie najlepsze efekty dzięki połączeniu obu form nauki: offline i online. W pakiecie zaraz po szkoleniu stacjonarnym otrzymasz dostęp do panelu kursu online (Akademia Google Ads / Adwords), dzięki któremu krok po kroku, od A do Z, przekujesz teorię w praktykę! Dzięki tutorialom video nauczysz się poruszać w nowym panelu  i samodzielnie ustawiać reklamy. Możesz uczyć się w swoim tempie i wielokrotnie wracać do wybranych materiałów. Więcej szczegółów znajdziesz na stronie szkolenia Blended Learning Google Ads / Adwords

 

  • Kurs online

W tym modelu uczysz się we własnym tempie, a wiedza rozłożona jest na określony czas, podczas którego krok po kroku przyswajasz i wdrażasz kolejne zagadnienia Google Ads. Wykonujesz wszystkie ćwiczenia i poruszasz się systematycznie do przodu. Jeśli uważasz, ż eten system nauki jest dla Ciebie gorąco polecam Ci Akademię Google Ads / Adwords – interaktywny, multimedialny i praktyczny kurs, w którym prowadzę za rękę 🤝przez wszystkie meandry systemu reklamowego Google i wspólnie tworzymy online Twoją kampanię reklamową w wyszukiwarce! Pamiętaj! To co jest potrzebne do opanowania Adwords to przede wszystkim umiejętności, których możesz się nauczyć TYLKO I WYŁĄCZNIE wykonując samodzielnie konkretne czynności. Dlatego mój kurs jest zbudowany tak, aby po każdej lekcji wcielić nową wiedzę w życie. Praktyczne tutoriale video i screencasty maksymalnie ułatwią Ci cały ten proces. Kolejna edycja Akademii Google Ads rusza wkrótce! – zobacz więcej tutaj.

Udostępnij: 

O autorze:

Ewa Chojecka

Uczę prostym i zrozumiałym językiem jak wykorzystać potencjał Google do zwiększenia sprzedaży w internecie. Stworzyłam darmowy kurs “Jak wykorzystać potencjał marketingowy Google”, na który możesz się zapisać tutaj. Jestem praktykiem z 17-letnim doświadczeniem, przeprowadziłam kilkaset kampanii w Google i teraz chcę się z Tobą podzielić moją wiedzą, ale przede wszystkim umiejętnościami i “know-how”, a wszystko po to, aby Twoje działania w internecie wreszcie przynosiły efekty. Więcej o mnie…