TOP 7 darmowych narzędzi Google dla każdego biznesu

 

 

Czy wykorzystujesz wszystkie bezpłatne możliwości, jakie daje Ci Google? Być może cześć z nich już znasz i używasz (Brawo!), ale mam nadzieję, że znajdą się też takie, o których nie miałaś/miałeś pojęcia. Wybrałam dla Ciebie i opisałam 7 podstawowych narzędzi Google (tzn Must Have) dla każdego Biznesu. Ja korzystam z nich codziennie.  Każde z nich pomoże Ci w lepszym funkcjonowaniu Twojej firmy w internecie, więc naprawdę warto je zainstalować i używać!

 

1. Google Analytics

analytics.google.com

Google Analytics to zdecydowanie mój TOP 1. Jest to system analityczny służący do śledzenia oraz analizy ruchu na stronie www. System zbiera informacje na temat internautów odwiedzających stronę internetową i wyświetla te dane w postaci raportów.

  • Raport Google Analytics pomogą Ci odpowiedzieć na takie pytania jak:
  • jakim kanałem / z jakiego źródła trafili na stronę internauci
  • w jakiej lokalizacji geograficznej się znajdowali
  • z jakich urządzeń korzystali
  • jakie podstrony w naszej witrynie przeglądali
  • jakie produkty zakupili na stronie

Google Analytics służy jednak głównie do kontrolowania efektów prowadzonych działań marketingowych. Jest więc niezbędnym narzędziem dla wszystkich reklamodawców. Pokazuje, które źródło wejść przynosi najlepsze efekty, a co za tym idzie, pozwala na dogłębną analizę oraz optymalizację prowadzonych działań marketingowych. Regularna analiza raportów to podstawa działań optymalizacyjnych mających za zadanie nie tylko zwiększenie ruchu na stronie, ale także zwiększenie zwrotu z inwestycji w reklamę.

 

2. Google Ads (dawniej Google Adwords)

ads.google.com

Google Ads to aktualnie cały ekosystem marketingowy umożliwiający reklamę w wyszukiwarce Google oraz w internecie. Dzięki systemowi Google Ads możesz dotrzeć ze swoim komunikatem aż do 97% internautów! Co więcej, ze względu na swój informacyjno-poradnikowy charakter, wyszukiwarka traktowana jest jako główne źródło pozyskiwania informacji o produktach i usługach. Docierasz więc TYLKO do osób zainteresowanych Twoją ofertą. To nie Ty szukasz Klientów, ale oni szukają Ciebie!

Odpowiednio prowadzona i zoptymalizowana kampania Google Ads może przynosić niezwykle dobre efekty biznesowe i wielokrotny zwrot z inwestycji.

 

 

3. Planer Słów Kluczowych Keyword Planner

ads.google.com

Planer słów kluczowych jest obecnie dostępny jedynie na koncie Google Ads. Aby móc korzystać z Planera wystarczy założyć konto Google Ads (nie trzeba emitować reklam). Jeśli chcesz korzystać z Planera, a nie masz założonego konta Google Ads, zobacz tutorial, jak zrobić to w 5 minut.

Planer jest bardzo przydatnym narzędziem do planowania działań marketingowych online, gdyż:

  • Podaje sezonowość (liczby wyszukań naszego słowa kluczowego w poszczególnych miesiącach)
  • Ocenia popyt (podaje historyczną szacunkową liczbę wyszukań danego słowa kluczowego)
  • Podpowiada synonimy słów kluczowych
  • Pomaga ocenić konkurencję w naszej branży
  • Pomaga ustalić kwotę za kliknięcie (CPC)

Wystarczy wpisać kilka naszych słów kluczowych, a Planer Słów Kluczowych przygotuje dla Ciebie całą analizę.

Możesz także zobaczyć Tutorial VIDEO „Jak korzystać z planera słów kluczowych”, gdzie pokażę Ci krok po kroku, jak korzystać z nowej wersji Planera.

 

4. Google Moja Firma

https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Jeśli nasza firma znajduje się w lokalizacji fizycznej (punkt usługowy, sklep fizyczny, biznes lokalny) pierwszą rzeczą, która powinniśmy zrobić w Google, jest założenie wizytówki firmy w Google Moja Firma. Posiadając taką wizytówkę mamy szansę, aby pojawić się w Mapach Google na lokalne zapytania związane z naszą usługą.

Zakładając wizytówkę firmy w Google NIE musimy posiadać strony internetowej. Jest to więc idealne rozwiązanie dla firm, które dopiero powstają i chcą pokazać się w sieci. W wizytówce możemy zawrzeć najważniejsze informacje o firmie takie jak: adres, godziny otwarcia, dane kontaktowe, lokalizacja na mapie oraz opinie dotychczasowych klientów. Z poziomu wizytówki internauta od razu może połączyć się z firmą, zapisać numer w telefonie lub ustawić trasę dojazdu.

O czym warto pamiętać tworząc wizytówkę w Google Moja Firma:

  • Dokładnie uzupełnij informacje o firmie (strona www, telefon, godziny otwarcia
  • W nazwie firmy podaj swoją nazwę oraz słowo / słowa kluczowe
  • Dodaj jak najwięcej zdjęć
  • Zadbaj o to, aby przy Twoje wizytówce było jak najwięcej opinii (proś Twoich Klientów o zostawianie opinii w Google)

 

5. Google Search Console

search.google.com/search-console

Google Search Console jest platformą dla właścicieli oraz administratorów stron www, a także pozycjonerów i osób zajmujących się SEO. Umożliwia ona monitorowanie strony pod kątem technicznym oraz pod kątem zgodności strony z wytycznymi Google dla Webmasterów.

Google Search Console służy także do sprawdzania stanu indeksowania strony przez wyszukiwarkę, optymalizowanie widoczności witryny w bezpłatnych/organicznych wynikach Google, kontrolowania, czy strona działa poprawnie na urządzeniach mobilnych oraz wychwytywania ewentualnych błędów oraz filtrów nałożonych przez Google.

Aby móc korzystać z GSC w pierwszej kolejności musisz wejść na stronę https://www.google.com/webmasters/tools i dodać swoją witrynę do konta Search Console. W kolejnym etapie musisz ją zweryfikować (udowodnić przed Google, że posiadasz prawo do zarządzania stroną – wklejasz specjalny tag lub łączysz się przez Google Analytics). Po pozytywnej weryfikacji Twojej witryny uzyskujesz dostęp do danych dotyczących analityki wyszukiwania, linków do Twojej witryny, linków wewnętrznych, słów kluczowych znajdujących się w treści strony, czy błędów indeksowania.

 

6. Page Speed Insights

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

Page Speed Insights to narzędzie służące to szybkiego podglądu strony oraz weryfikacji czasu wczytywania strony na komputerach oraz urządzeniach mobilnych.

Odczytanie wyników upraszcza zastosowanie odpowiedniej kolorystyki: zielony oznacza szybkie
ładowanie strony, pomarańczowy – średnie, czerwony – wolne.

Poniżej głównego raportu znajdziecie także szereg wskazówek optymalizacyjnych dotyczących poprawy poszczególnych wskaźników.

 

7. Test My Site (Mobile)

https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl

Jest to narzędzie, które umożliwia sprawdzenie czasu ładowania stron mobilnych. W kilka sekund otrzymamy wyniki dotyczące tego, jak szybko ładuje się nasza mobilna wersja strony. Dodatkową ciekawostką jest „szacowana utrata użytkowników”, czyli przybliżona liczba internautów w procentach, którzy nie doczekają do pełnego załadowania się strony, ze względu na jej wolne wczytywanie. Ta liczba szczególnie daje do myślenia!

Bardzo przydatny może okazać się także raport, który można pobrać w postaci pliku pdf. Jest to „gotowiec“, który możemy przesłać osobom zajmującym się naszą stroną www z prośbą o wprowadzenie potrzebnych zmian.

Interesuje Cię tematyka reklamy w Google?

Już wkrótce rusza kolejna edycja mojego autorskiego kursu “Akademia Google Ads“. Nie będzie to jednak “zwykły” kurs internetowy, ale zdecydowanie coś więcej. To praktyczna formuła marketingowa dla małych i średnich firm. Hasłem przewodnim najnowszej edycji 2019 jest bowiem PROFITABILITY czyli efektywność biznesowa i zwrot z inwestycji. Podczas kursu skoncentrujemy się przede wszystkim na zyskowności i efektywności. Najpierw zajmiemy się Twoją ofertą i przygotujemy ją tak, aby była bezkonkurencyjna. Przyjrzymy się też stronie internetowej i zoptymalizujemy ją pod Google, klienta i sprzedaż. Następnie zajmiemy się krok po kroku, od A do Z tworzeniem skutecznej reklamy w wyszukiwarce i tym, aby pracowała ona na 100% możliwości. Wszystko po to, aby maksymalnie wykorzystać zasoby firmy i wznieść marketing w Google na wyższy poziom opłacalności. 

Już dziś zapisz się na LISTĘ OCZEKUJĄCYCH!

Udostępnij: 

O autorze:

Nazywam się Ewa Chojecka, jestem trenerką Google Ads i praktykiem e-marketingu i e-commerce z 18-letnim doświadczeniem. Od 8 lat z sukcesem prowadzę butikową agencję performance marketingu w Google (Internet Planet) i pomagam moim klientom znieść ich biznesy na wyższy poziom opłacalności. Uczę także przedsiębiorców jak samodzielnie, bez pomocy firmy zewnętrznych prowadzić skuteczny marketing w Google nawet jeśli zaczynasz od zera i myślisz, że jesteś osobą nietechniczną.  Jestem autorką "Akademii Google Ads", kursu w którym od A do Z, krok po kroku nauczysz się samodzielnie tworzyć i optymalizować swoją reklamę w Google.  Możesz jednak zacząć od darmowych kursów i materiałów, które możesz pobrać tutaj